In de eerste fase van Techkwadraat 2025-2028 stelt de overheid 129 miljoen euro beschikbaar voor het uitvoeren van plannen voor technologieonderwijs. Mirjam: “De middelen zijn voor activiteiten voor leerlingen in het basisonderwijs, speciaal onderwijs, vmbo-tl, havo en vwo.” De start van de uitvoering van goedgekeurde plannen in de regio’s valt samen met de start van het schooljaar 2025/2026. Marieke en Mirjam: “We hebben alle vertrouwen dat de subsidie midden juni wordt toegekend en pakken de voorbereiding alvast in het voorjaar op. Zodat we straks in het nieuwe schooljaar voortvarend kunnen starten.” Stichting KOE is de penvoerder voor Techkwadraat Twente. Wil je meer weten over Techkwadraat? https://techkwadraat.nl/
Techkwadraat is een fantastische kans voor alle scholen en vooral ook hun leerlingen, benadrukt Mirjam: “Neem het PO: hun leerlingen krijgen hiermee de kans om veel meer technologie búiten de deuren van hun eigen school te ontdekken, in de echte wereld. Dit gaat bijdragen aan de keuzes die zij voor zichzelf gaan maken en dat is toch fantastisch? Tegelijkertijd halen de PO-scholen dankzij de steun van Techkwadraat nog meer de buitenwereld naar binnen. Het biedt alle ruimte voor zowel PO- als VO-scholen om veel meer met bedrijven en instellingen hun technologie-onderwijs doelgericht vorm te geven.”
De werkwijze is helder: de PO- of VO-school bedenkt welke activiteiten hun leerlingen helpen om technologie te ontdekken en kiest die activiteiten uit een helder menu van activiteitenlijnen en/of specifieke activiteiten. Vervolgens haakt de school relevante partners aan om de gekozen activiteiten in een motiverende en verrijkende omgeving te ontwikkelen en/of uit te voeren. Marieke: “We hebben daarvoor medio januari een breed activiteitenplan ingediend waarin iedere school z’n eigen wensen zo veel als mogelijk in terug kan vinden. Dit biedt de scholen rust, want niet elke activiteit hoeft helemaal vanaf nul te worden bedacht en georganiseerd. Hun deelname biedt een mooie kans om bijvoorbeeld een activiteit met technologie die ze al ondernemen onder de vlag van Techkwadraat Twente verder uit te bouwen, te verbreden of te laten groeien. Ze hoeven dus niet elke keer het wiel opnieuw uit te vinden. Je kiest altijd activiteiten die passen bij de wensen van de individuele scholen.” Scholen die meedoen werken daar waar het nodig is samen in hun subregio (Hengelo, Oldenzaal, Enschede, Rijssen-Holten, Almelo (HOERA)) en daarnaast zijn er activiteiten voor de gehele regio Twente.
Marieke benadrukt hoe nuttig het is dat de structuur van STO Twente er al stevig ligt: “De scholen kunnen vanuit Techkwadraat Twente aansluiten en desgewenst uitbouwen wat er al bestaat vanuit STO Twente. De subsidieverstrekker benadrukt die samenwerking ook.” Maar er is nóg een mooi voordeel van de samenwerking tussen STO Twente en Techkwadraat Twente. Mirjam: “Veel basisscholen doen al mee met STO Twente, met de focus op het VMBO. Techkwadraat richt zich aanvullend ook op PO-leerlingen die naar het VMBO-TL, HAVO of VWO gaan. Op alle niveaus maken PO- en VO-leerlingen dus kennis met technologie, niet alleen vanuit het perspectief van vakmanschap. Een enorme verbreding van het vervolgonderwijs en beroepsbeelden. Dit versterkt de complete technieklijn. Super leuk en innovatief want de PO-leerlingen zien rolmodellen buiten en in de school. Zij ontdekken in een leeftijdscategorie waarin zij daarvoor nog ontvankelijk zijn, wat er specifiek met technologie voor hen mogelijk zou kunnen zijn, ongeacht hun uitstroomniveau naar het VO.”
Marieke haakt aan vanuit haar projectleiderschap voor het VO: “Ook voor het VMBO-TL, HAVO en VWO liggen er mooie kansen. Er is een bewuste beweging gaande waarin we ook de leerlingen uit deze richtingen veel meer kennis willen laten maken met technologie. Techkwadraat Twente gaat hun scholen daar heel praktisch en gericht in meenemen. Ook kunnen VO-scholen die al een technologie-activiteit ondernemen in het kader van Sterk Techniekonderwijs Twente die nu eenvoudig uitbreiden met hun leerlingen van de HAVO en het VWO.”
De Twentse samenwerking voor Techkwadraat is geografisch geënt op het model voor STO Twente. De deelnemers zijn 169 PO- en 30 VO-scholen. Deze doen mee vanuit de praktische subregio’s zoals ook STO Twente die hanteert: Hengelo, Oldenzaal, Enschede, Rijssen/Holten en Almelo (HOERA). Marieke: “Hierbinnen gaat Techkwadraat Twente zowel regionaal als subregionaal samenwerken. Elke subregio benoemt een ontwikkelteam.” De subregio’s bestaan uit basis- en voortgezet onderwijsscholen mét bedrijven, bibliotheken, musea, technohubs en meer. Mirjam: “De bedoeling is dat de deelnemende scholen in de menukaart van de activiteiten(lijnen) kijken waaraan ze deel willen nemen, passend bij de visie en de ontwikkelingen van de school op dit moment. Ook denken de scholen na hoe ze deel willen nemen, bijvoorbeeld intensief bij de ontwikkeling van de betreffende activiteit of meer bij de uitvoering. Vervolgens bekijken we welke activiteiten samen ontwikkeld kunnen worden met andere scholen binnen de subregio of, wanneer het effectief lijkt, in de regio. We gaan zeker ondersteuning bieden bij deze organisatie.”
Is uw basisschool nu niet aangesloten bij Techkwadraat Twente? Geen probleem. In november kunt u alsnog aansluiten. Uw school heeft dan geen drie, maar twee jaar recht op subsidie.
Na alle ideeënvorming voor de aanvraag zelf gaan we elkaar ook ontmoeten! Marieke: “Eind maart – begin april organiseren we vijf subregio bijeenkomsten. Vooral bedoeld voor alle PO- en VO-scholen uit dezelfde subregio om kennis te laten maken met elkaar. Tijdens deze subregio bijeenkomsten is er nog alle ruimte voor nieuwe of aanvullende wensen en ideeën. Dus kom en brainstorm mee!” Nog voor de februari-vakantie ontvangen alle deelnemers een uitnodiging voor hun specifieke subregio bijeenkomst. Mirjam: “Houd je email in de gaten. We kijken uit naar jullie komst.”
Na alle subregionale bijeenkomsten volgt er in de eerste helft van mei een gezamenlijke regionale bijeenkomst voor heel Techkwadraat Twente. Marieke: “Op deze regionale bijeenkomst maken alle scholen kennis met de bedrijven en instellingen die zijn aangesloten bij Techkwadraat Twente. Dan maken we afspraken met elkaar over de organisatie van Techkwadraat Twente en inzet van scholen, subregio’s en de regio.” Ook voor deze regionale bijeenkomst volgt nog een uitnodiging. Mirjam: “Het doel is dat deelnemende scholen in mei weten wat hen te wachten staat zodat zij dit in alle rust mee kunnen nemen in de formatie- en jaarplanning voor schooljaar 2025/2026.”
Een specifiek aspect van Techkwadraat is dat zowel het PO als het VO meedoet. Zij hebben ieder een geheel eigen manier van organisatie en cultuur. Wat betekent dat als de deelnemende scholen een vraag hebben over Techkwadraat Twente? Mirjam: “Daar willen we graag heel duidelijk in zijn. Mirjam en ik zijn altijd benaderbaar als het om de inhoud en de (sub)regionale organisatie gaat, zowel door het PO als het VO. Hebben de deelnemende PO-scholen een vraag over de organisatie binnen hun bestuur? Dan is de contactpersoon binnen hun schoolbestuur de aangewezen persoon. Voor dit soort procesvragen kan het VMBO-TL, HAVO en VWO terecht bij de contactpersoon van hun eigen schoollocatie.”
Zodra de subsidie officieel is toegekend zal Techkwadraat Twente alle ontwikkelingen communiceren via een eigen nieuwsbrief.