Jasper volgde het keuzevak techniek op De Waerdenborch in Holten: “Ik liep stage vanuit Talentstroom bij DTAB, een technisch adviesbureau. Hier mocht ik 3-D ontwerpen en met snijmachines werken. Tijdens die stage ontdekte ik de vele mogelijkheden van de plasmasnijmachine Swifty. Ik raakte daar heel enthousiast over en maakte er van alles mee zoals houders voor koptelefoons. Zo’n leerzaam apparaat uit de techniekpraktijk kom je niet elke dag tegen, al helemaal niet op school. Dit vertelde ik Peter Mulder, mijn docent PIE, en hij zei dat de school eigenlijk ook een dergelijke machine zocht voor de lessen in Holten.” Het balletje is gaan rollen en de plasmamachine is daadwerkelijk aangeschaft. Zelf maakt Jasper er nu helaas geen gebruik van, want hij volgt inmiddels 4 mavo op de vestiging van De Waerdenborch in Holten en doet nu examen: “Maar ik ben blij dat andere leerlingen nu ook met deze hightech machine alles over techniek kunnen ontdekken.”
Jasper’s docent PIE Peter Mulder is nauw betrokken geweest bij de aanschaf van de machine: “Met de leerlingen tekenen we in 3D op de computer. We hebben een lasersnijder en 3D printer en je merkt dat leerlingen pas écht enthousiast worden als zij daadwerkelijk kunnen maken wat ze ontwerpen. Want als je alleen tekent, blijft het voor de leerlingen vaak te abstract. Echter, een lasersnijder voor metaal aanschaffen was een brug te ver, ook vanwege de veiligheid. Wel wisten we van de mogelijkheden van een plasmasnijder en Jasper liep stage bij een bedrijf dat dit soort apparatuur maakt. Hij vertelde daar enthousiast over en toen kwamen onze plannen en zijn enthousiasme mooi samen. De leverancier bleek een voor scholen aantrekkelijk aanbod te hebben en we kregen groen licht voor de aanschaf, financieel ondersteund door Sterk Techniek Onderwijs Twente. Ik vermoed dat de aanschaf anders niet was geslaagd.”
De Swifty is inmiddels geïnstalleerd en volop in gebruik. Peter: “We hebben uitleg gehad van de leverancier en zelf als docenten ook heel veel ontdekt over de mogelijkheden. Vanuit de leverancier hebben we hierin een fantastische ondersteuning gehad, voor ons een leerproces, ook op het vlak van ICT. Als docent is deze aanschaf een verrijking, je verbreedt en verdiept jezelf in je vakuitoefening.” Ook merkt Peter dat de Swifty de leerlingen enorm inspireert: “De mogelijkheden zijn veelzijdig en je ziet dat het ene werkstuk hen inspireert tot het volgende werkstuk met de combinatie van tekenen en snijden. Ze zien hun 3D tekeningen echt tot leven komen in de praktijk en ontdekken hoe je met plasmasnijden onderdelen sneller, beter, mooier of complexer kan maken. Je merkt in de blik van leerlingen het aha-moment, zo van: is dít er allemaal met techniek mogelijk, wow! Dat is de meerwaarde van de Swifty.” De Swifty zal worden gebruikt door leerlingen die kiezen voor het zogeheten PIE-profiel (Produceren, Installeren en Energie). Peter: “We hebben uitstekend geoutilleerde technische ruimtes. Dit is een prachtige uitbreiding en aanwinst in ons machinepark. De leerlingen gaan hier veel plezier aan beleven, zeker met het oog op hun toekomst.”