Reggesteyn klaar voor de toekomst van automotive

Reggesteyn klaar voor de toekomst van automotive

Het profiel M&T neemt gestaag een prominentere rol in onder de vlag van STO Twente. Neem  Reggesteyn uit de subregio Rijssen-Holten. De leerlingenaantallen voor M&T zijn hier substantieel én groeien. Momenteel telt M&T 37 leerlingen in het derde jaar en 26 in het vierde jaar. Een stevige voedingsbodem om met een gerust hart te investeren in een volledig vernieuwde moderne theorie- en praktijkruimte voor M&T, deels gefinancierd door STO Twente. Het enthousiaste docententeam, bestaande uit Daniëlle Hofsté, Danny Rouwenhorst en Barry Reekers, is ervan overtuigd: “Deze vernieuwingen zorgen voor aanzienlijk beter onderwijs.”

Meer ruimte, veiligheid en gedisciplineerd werken

Aan motivatie geen gebrek. Met z’n drieën hebben ze in de zomervakantie doorgewerkt om alles klaar te hebben voor het nieuwe schooljaar 2024-2025 zonder lesuitval.  De vernieuwde praktijkruimte is vanaf dag 1 in gebruik en functioneert op het niveau van een professioneel ingericht garagebedrijf. Barry: “We hebben het vrijgekomen PIE lokaal bij het lokaal gevoegd waardoor de ruimte voor M&T verdriedubbeld is.” Danny: “Het lokaal is ruim en licht door de verbouwing met voldoende bewegingsvrijheid rondom de auto’s. Voorheen was dit namelijk onze grootste belemmering voor een veilige werkomgeving. Door de overzichtelijke inrichting met lange zichtlijnen kunnen we alle leerlingen tijdens hun werk zien en observeren. Mogelijk onveilige situaties spotten we nu direct.” Barry: “Alles is spik-en-span en dat houden we graag zo. Naast dat de leerlingen hier hun technische kennis kunnen verrijken met de laatste stand der techniek, leren ze ook schoon en gedisciplineerd te werken en samen op te ruimen. Want van troep komt troep. Die houding gaat hen later in het beroepenveld heel erg helpen.”

Koppeling aan wat arbeidsmarkt vraagt

De praktijkruimte bestaat uit een kern met 9 bruggen waarin alle eindtermen van Onderhoud, Reparatie en Diagnose kunnen worden uitgevoerd. Er omheen is het lokaal verdeeld in een Energiezone, Fietszone en een Practicum gedeelte. Eveneens is een nieuwe lascabine geplaatst. Neem de Fietszone, met natuurlijk ook aandacht voor elektrische fietsen. Barry: “De belangstelling daarvoor van leerlingen zien we steeds meer toenemen en uitstromen. Dan kunnen wij niet achterblijven en investeren mee.” Danny: “Nieuw is ook de volledige e-Up! waarmee we de leerlingen alles kunnen bijbrengen over elektrische voertuigen. Gekoppeld aan de lesmethodiek van Electude en een state-of-the-art verlichtingsbord, kunnen wij alles gesimuleerd veilig aanleren. Met enig geluk hebben we via het netwerk daar ook nog een hybride auto, de Prius Plug-in Hybride, aan toe kunnen voegen, zodat we het volledige aanbod aan elektrisch rijden kunnen nabootsen. In het leslokaal geef ik onder andere het nieuwe keuzevak Elektrische Voertuigen. Leerlingen leren daarnaast met drie nieuwe schakelborden alle stappen te herkennen én te doorlopen voor het werken met een elektrische auto.”

Heldere visie

Daniëlle: “Om een nieuwe praktijkomgeving voor leerlingen te bouwen moet je allereerst weten wat onze leerlingen nodig hebben om goed tot leren te kunnen komen. Helder hebben hoe het beste de transfer van theorie naar praktijk werkt in het hoofd van een tienerbrein. Duidelijk was dat we meer vierkante meters en leermiddelen nodig hadden. We zijn van vier naar maar liefst negen bruggen gegaan én meer auto’s. Eerder hadden we vijf leerlingen aan één auto werken en nu twee. Dat werkt en leert veel beter. Ook hebben we nu veel meer materiaal om de leerlingen te kunnen laten ontdekken en leren. Al met al leveren ons al deze aanpassingen didactisch veel betere lessen op.

Volledig uitgewerkt Plan van Aanpak

Daniëlle: “Drie jaar geleden hebben we met zijn drieën de bouwstenen beschreven in een volledig uitgewerkt Plan van Aanpak. Om onze visie duidelijk weer te geven, maar nog veel meer om de benodigdheden van een goed functionerend M&T lokaal weer te geven in tekst, maar ook zeer zeker beeld. Duidelijk voor directie om goed te kunnen beslissen; duidelijk voor (toekomstige) leerlingen. Maak al die nieuwe automotive technologie gewoon zíchtbaar, want dan snapt iedereen het en zien jonge mensen hoe ontzettend gaaf de techniek is.” Barry: “ En die verwondering van kinderen zie je terug in onze open dagen en voorlichtingen. Kinderen spreekt het direct aan en voor wie nog twijfelt, helpt deze praktijkruimte je overstag. Daar ben ik van overtuigd.”

Ontdek de toekomst in de Energiezone

Speciale vermelding verdient de aparte en toch open ruimte waarin de leerlingen alles kunnen ontdekken over de nieuwste vormen van zo duurzaam mogelijke motoraandrijving. De naam van deze zone? Heel toepasselijk: Energiezone. Vol trots laten Daniëlle, Barry en Danny een compleet zelf bedachte waterstofwand zien die fungeert als dynamische praatplaat. Daniëlle: “Onder andere waterstof wordt de toekomst in de automotive, maar hoe laat je zo’n abstract proces aan leerlingen zien? Na heel lang creatief brainstormen hebben we nu een unieke set up. Een grote getekende muurpresentatie, de waterstofwand, toont de leerlingen het complete proces van de opwekking van waterstof tot en met het tanken ervan in een station. Die muurpresentatie ziet er visueel niet alleen aantrekkelijk en leerzaam uit, maar nodigt leerlingen ook op speelse wijze uit om ín de waterstofwand luikjes te openen. Geschikt voor elk niveau,  van praktijkonderwijs tot aan Technasium. Iedereen kan energietransitie zo begrijpen.” Als klap op de vuurpijl staat er in de Energiezone ook een echte mini-opwekkingsinstallatie van waterstof. Deze begint met een lichtbron en eindigt met een ventilator die duurzaam draait op waterstof. Danny: “We nemen de leerlingen mee in deze opstelling en doen doe-dingen waardoor de leerlingen zelf gaan ontdekken hoe het opwekkingsproces van a tot z verloopt.”

Impuls voor verdere professionalsering docentschap

Daniëlle, Danny en Barry benadrukken dat alle vernieuwingen ook veel met de professionalisering van hun docentschap doen: “Het is een optelsom van de uitstraling van hypermoderne leermiddelen én ons enthousiasme als M&T team. Het één kan niet zonder het ander. Door alle nieuwe technologie zijn ook wij als docenten super gemotiveerd om het beste van onszelf te geven. Wij vullen elkaar hierbij aan in talenten en kennis. Begrijpen elkaar in één oogopslag. Maar ook wij hebben trainingen nodig om bij te blijven, nieuwe toepassingen te zien en wet- en regelgevingen voor het vmbo te weten om het goed uit te kunnen leggen. Niet alleen voor de leerlingen, ook voor onze directie. Reggesteyn staat voor breed onderwijs. Daar zijn we erg blij mee, maar kunnen ook niet alles. Goed voorwerk, een duidelijk verhaal met een gezonde kostenberaming heeft geleid tot een duidelijk Plan van Aanpak. Reggesteyn heef daarin geïnvesteerd. Grotendeels uit eigen middelen, alsook STO Twente. Zonder STO Twente waren gewoonweg veel leermiddelen niet mogelijk geweest.”

Bedrijfsmatige achtergrond helpt enorm

Wat uiteraard ook helpt, is dat Daniëlle, Danny en Barry alle drie vanuit het perspectief en werkethos van het bedrijfsleven kijken: “Die praktijkkennis van wat het werkveld vraagt kunnen we nu koppelen aan de bijpassende moderne technologie.” Bijvoorbeeld Danny weet heel veel van alle nieuwe technologieën. Danny werkt ook voor het Technolab van Reggesteyn: “De basisschoolleerlingen die het Technolab bezoeken gaan we straks ook in onze vernieuwde praktijkruimte voor M&T ontvangen om hen vooral kennis te laten maken met onze Energiezone met daarin onder andere de waterstofwand.” Sinds september 2024 ondersteunt Adriaan van Dijk uit het Technolab de M&T docenten in hun nieuwe praktijkruimte. Daniëlle: “De leerlingenaantallen groeien dus zijn functie in onze praktijkruimte is verantwoord en nodig om veilig les te kunnen geven.”

Officiële opening

Op donderdag 6 februari wordt de compleet vernieuwde praktijkruimte officieel geopend, met vooral ook veel genodigden uit de omliggende automotive en transportbedrijven. Danny: “Deze nieuwe praktijkruimte weerspiegelt ons visie op de meest ideale manier om les te geven binnen M&T.” Daniëlle: “Voorheen gingen wij met de leerlingen naar autobedrijven toe, ook voor stages. Nu willen we deze bedrijven ook naar onze school halen en om input vragen voor wat we nog zouden kunnen veranderen of verbeteren!”