Marieke houdt van plannen en organiseren: “Ik heb drie jaar les gegeven op het Saxion en die ervaring was voor Alma College aanleiding mij te vragen om het Toptraject op mij te nemen. Goed getimed, want ook het vmbo neemt deel aan het Toptraject en daar ligt de directe link met Sterk Techniekonderwijs.” Het Toptraject is een doorgaand leertraject (vmbo-mbo-hbo) voor ambitieuze en praktisch ingestelde vmbo’ers die via het mbo een hbo-diploma willen halen. Marieke: “De toegankelijkheid naar het (hoger) onderwijs krijgt hierin veel aandacht. Toptraject zorgt voor een goede aansluiting van vmbo naar mbo.”
Marieke: “Het Toptraject wil vmbo-leerlingen de vereiste bagage meegeven om uiteindelijk op het hbo te kunnen studeren. Dit hebben we eerder vooral ontwikkeld voor de gemengde leerweg en de theoretische leerweg. Er loopt nu een pilot voor de kaderberoepsgerichte leerweg vanuit het Toptraject, want kansengelijkheid in het onderwijs is een belangrijk aandachtspunt. We geven de vmbo-leerlingen bepaalde vaardigheden en specifieke vakinhoudelijke kennis mee voor het mbo en hbo. Denk aan verdieping in taal, rekenen en wiskunde en vier vaardigheden zoals plannen, presenteren, abstract denken en zelfstandig werken.”
Marieke noemt specifiek de aandacht in dit traject voor technologie die aan de vaardigheden die zij zojuist noemde is toegevoegd: “Deze verdiepingen, inclusief nu ook technologie, zien we als de bouwstenen die in het eerste jaar vmbo, mbo en hbo aangeraakt worden. Er is speciaal een STO-werkgroep opgericht binnen Toptraject om een doorlopende technologische leerlijn te ontwikkelen.” Waarom technologie? Marieke: “Inhoudelijk voegen we technologie toe omdat we in alle beroepsgroepen steeds meer met technologie in aanraking komen, dat geldt nu ook al voor mbo- en hbo-studenten. Die ontwikkeling willen we in het Toptraject laten weerspiegelen.”
Elke Projectdag start met een aftrap. Marieke: “De ene keer vindt die middag plaats op het Zone.college en de andere keer op het Alma College. De samenwerking is heel goed en collegiaal. Het voordeel van de wisselende locaties voor de aftrap, is dat zowel de leerlingen als docenten bij elkaar over de vloer komen en zo beide scholen beter leren kennen.” Marieke: “Tijdens de meest recente projectdag kregen leerlingen uitleg over vijf verschillende projectthema’s: Kunst en Stopmotion, Media & Technologie, Taste Technology, Labtechnologie & Apotheek en Microscopie & de lens.” Via een digitaal systeem mochten de leerlingen hun favoriete themakeuzes maken en kwamen over het algemeen bij hun eerste of tweede keuze uit.
Na deze aftrapmiddag met uitleg gingen de leerlingen vervolgens op excursie bij de bedrijven met de bijbehorende thema’s, in groepjes van gemiddeld negen leerlingen. Bijvoorbeeld de leerlingen die kozen voor Kunst en Stopmotion bezochten het kunst- en techniekmuseum Oyfo in Hengelo. Mediatechnologie vond plaats bij een Almelose drukkerij, Taste & Technologie bestond uit een workshop op het Zone.college en een bezoek House off Skills in Almelo. De leerlingen voor labtechnologie bezochten een apotheek in Almelo en een opticien voor het thema Microscopie & de lens. “Vooral bedoeld om deze organisaties te verkennen én de beroepen daarbinnen die aan de genoemde thema’s gekoppeld zijn”, aldus Marieke.
Na de bezoeken namen de leerlingen op een andere dag deel aan een Projectdag op hun eigen school om zelf ook vaardiger te worden met de technologie die ze in de bedrijven ontdekt hadden.. Marieke: “Op die dag gaan zij op school zelf met de technologie aan de slag.” Een voorbeeld is de workshop op school die Marieke zelf gaf voor het thema Stopmotion: “Ik liet de leerlingen werken met de zogeheten ‘verderkijkdozen’. Dit zijn vernieuwende kijkdozen waarmee je samen met digitale middelen en creatieve materialen je eigen Mixed media kunstwerk maakt zoals met video en film. Eerst liet ik hen vaardig worden met de technologie zelf en daarna maakten ze zelf een Stopmotion filmpje.” En bijvoorbeeld de leerlingen die op bezoek waren geweest bij de drukkerij, maakten vervolgens op school zelf een magazine, met onder andere hoe je in een fotostudio werkt en een cover maakt.
Marieke en de leerlingen kijken terug op een geslaagde Projectdag. Marieke: “De drietrapsraket met een aftrapmiddag, de bedrijfsbezoeken zelf én de Projectdag op school vormt een mooi totaalconcept.”