“Inmiddels ben ik 21 jaar werkzaam in het onderwijs. Daarvoor was ik lange tijd werkzaam in de Grafi-media branche in verschillende disciplines. Bewust maakte ik destijds de overstap naar het onderwijs, ondersteund door een opleiding. Het contrast was in het begin groot, maar ik voelde mij al snel als een vis in het water in het onderwijs. Leerlingen iets meegeven op basis van kennis en (levens)ervaring die je zelf hebt opgedaan, daar ligt nog steeds mijn hart. Technici die nú overwegen over te stappen van het technische bedrijfsleven naar techniekonderwijs zou ik willen vragen: komt het vanuit het diepste van je hart om jonge mensen iets mee te geven? Kun je vanuit je passie iets vertellen en overdragen over je vak? Overweeg dit dan. Onderwijs is prachtig, zeg ik altijd.”
STO Twente kent het concept van de hybride docent. Een hybride docent heeft een baan in het technisch bedrijfsleven en is een aantal uur in de week/maand in een school. Dus je kunt het ook combineren. Voordat je een overstap maakt, kun je ook een dag meelopen op de scholen.
“Ik heb de afgelopen 21 jaar diverse functies in het onderwijs gehad, onder andere afdelingsleider. Mijn laatste functie was Docent Media, Vormgeving en ICT bij het Kompaan College Zutphen/Vorden. In mijn nieuwe werk als projectleider voor de subregio Enschede van STO Twente komt al mijn kennis en ervaring samen, zowel uit onderwijs als bedrijfsleven. In dit werk kan ik alles leggen wat ik graag wil. De kern in al mijn werk was altijd: onderwijsvernieuwing, kan het anders en beter in het belang van de leerling. Mijn specifieke insteek? De techniekpraktijk moet écht realistisch geleerd worden. De samenwerking daarvoor met het technisch bedrijfsleven is daarin essentieel, en dat herken ik in STO Twente. Ik ben bij de start van dit programma projectleider geweest op het Gerrit Komrij College in Winterswijk. Helaas gooide corona al snel roet in het eten. Wel heb ik mee kunnen werken aan het plan om binnen het Gerrit Komrij College een Technolab te ontwikkelen. Dit Technolab is inmiddels school-breed gerealiseerd.”
“Samen met mijn STO-collega’s wil ik goed technologisch onderwijs helpen ontwikkelen dat er echt toe doet voor de leerlingen en de stad Enschede. Bedoeld om techniek en technologie duurzaam op de kaart te zetten. We kijken daarbij niet alleen naar de korte termijn, maar ook waar we ná 2024 naar toe willen. Uiteraard met álle betrokkenen, van po en vo tot en met mbo en hbo. Een belangrijk doel is het ontwikkelen van een doorlopende leerlijn waarbij jongeren al snel in aanraking komen met technologie er aan verbonden blijven. STO Twente is bijzonder omdat dit programma langere tijd loopt en we dus kunnen koersen op duurzame inbedding van de ontwikkelingen die we nu in gang zetten.”
“Er is al heel veel mooi werk verricht door de STO-collega’s in Enschede. Zelf zou ik graag inbrengen dat leerlingen nog meer buiten de school over de toepassing van techniek gaan leren, vooral samen met het bedrijfsleven. Dat is één van mijn grootste triggers. Ik denk dat leerlingen al vrij vroeg weten wat ze (niet) willen, ook als zij voor techniek kiezen. Die leerlingen moeten we onder onze hoede nemen en maximaal begeleiden door de hele leerlijn heen, vooral samen met het externe leerbedrijf. Dat bedrijf leert zo in enkele jaren zijn of haar toekomstige werknemer heel goed kennen. Daar wordt nu al door de STO-collega’s hard aan gewerkt en ik hoop hieraan te mogen bijdragen.”
“Ik ben 61 jaar, getrouwd en we hebben drie kinderen en ook drie kleinkinderen. Mijn grote passie privé is fietsen. Fietsen is mijn energiebron. Per jaar fiets ik zo’n 13.000 km weg, soms alleen en soms met meerdere mensen. Tijdens het fietsen doe ik heel veel ideeën op en begint alles te borrelen, en vindt het uiteindelijk zijn juiste plek. Uiteraard is ook techniek mijn passie, dat zit diep in mij verankerd.”