Nieuwste Workshop HoloLens zet Technolab TCC nog innovatiever op de kaart

Nieuwste Workshop HoloLens zet Technolab TCC nog innovatiever op de kaart

Het Technolab van Twents Carmel College aan de Potskampstraat in Oldenzaal breidt haar kant-en-klare workshops gestaag uit. Nieuw bijvoorbeeld, sinds september, is de workshop HoloLens. Niet alleen leerzaam voor het basis- en voortgezet onderwijs, maar ook voor de docenten van het Technolab. Al experimenterend leerden zij hoe je de HoloLens zelf programmeert voor een aantrekkelijke workshop voor leerlingen van basisscholen én natuurlijk voor de onderbouw van het TCC zelf.

Papieren instructies voortaan overbodig

Een HoloLens is een Augmented Reality bril op het hoofd van de leerlingen. Deze plaatst hologrammen in de werkelijke wereld zoals je die ziet door de HoloLens. Stel, je kijkt door de HoloLens naar een bouwplaats. Je ziet dan door de slimme programmering op de x-, y- en x-as allerlei hologrammen die, exact geprojecteerd in de werkelijkheid, aangeven waar je als bouwvakker bijvoorbeeld een kozijn moet plaatsen. De visuele werkelijkheid én wat je technisch daarin moet doen smelten dus perfect samen. Christel: “Een papieren handleiding voor het uitvoeren van technische instructies heb je niet meer nodig, je wordt door het proces geleid met een geprogrammeerde digitale handleiding genaamd Microsoft Dynamics 365 Guides. In het technische beroepenveld zal dit steeds vaker worden toegepast, verwachten wij.”

Zelf een echt rijdende quad maken

Bjorn: “In de workshop in ons Technolab zetten de leerlingen een echt rijdende quad in elkaar. Dit doen zij met de HoloLens voor hun ogen. Ze zien zowel de onderdelen van de quad, het frame waar ze de onderdelen aan moeten monteren alsook de hologrammen waarmee ze de quad in elkaar monteren. En eenmaal klaar? Dan maken ze daarmee al rijdend een puzzeltocht door de gang langs de technische profielen.” Het Technolab heeft momenteel voor deze workshop de beschikking over twee demontabele quads en HoloLensen. Christel: “Bij de workshop maken we duo’s van leerlingen; twee per quad, dus maximaal twee setjes van twee leerlingen die tegelijkertijd aan een quad werken en vervolgens de puzzeltocht maken. De ene leerling heeft de HoloLens op en de andere leerling van het duo kijkt mee op het grote scherm via casting. Daarop ziet de tweede leerling wat de andere leerling met de HoloLens ook ziet en kan bijvoorbeeld aanwijzingen geven.” Zo draagt deze workshop ook nog eens bij aan teamwork tussen de leerlingen. Aan het einde van de workshop leren de leerlingen de quad ook demonteren zodat alles weer netjes klaarligt voor de volgende leerlingen.

Ook goed voor docentenontwikkeling

In december zijn de docenten van het Technolab op onderzoek uitgegaan en hebben zij een cursus gevolgd voor de HoloLens. Vervolgens hebben Bjorn en Timo het ontwikkelen van de workshop HoloLens opgepakt. Bjorn Klein Gunnewiek: “Ook wij moesten al doende ontdekken hoe je de HoloLens programmeert met Microsoft Dynamics 365 Guides voor deze montageopdracht voor de quad, heel leerzaam.  Gewoon zelf uitproberen dus, daar moet je wel de tijd voor nemen.” Ook leerden de docenten van het Technolab hoe zij de beelden en 3D-instructies uit de HoloLens kunnen casten op een groot scherm in het Technolab. Leuk, want zo kunnen andere leerlingen meekijken tijdens het proces en ook daarvan leren. Christel: “Voor deze workshop hebben we nu zelf voor het eerst een eigen digitale handleiding gemaakt. STO Twente staat ook voor docentenontwikkeling en met het ontwikkelen van deze workshop droegen we daar zeker aan bij. De ICT-afdeling was nauw betrokken bij deze ontwikkeling en heeft accounts voor ons aangemaakt en de HoloLenzen gebruiksklaar gemaakt.”