Marcel Vaneker, coördinator Techniek Tastbaar voor de vo scholen “Na een mooie voorbereiding viel vandaag alles op zijn plaats. Wat een geweldige positieve energie! De leerlingen konden allerlei proefjes doen, dingen maken en ervaren wat allemaal techniek is, bijvoorbeeld racen op het circuit van Zandvoort in een simulator, banden verwisselen en zelfs vingerafdrukken onderzoeken. Leerlingen die in de ochtend met hun klas waren geweest, kwamen graag in de middag weer met hun ouders en broertjes en zusjes. Hun handen vol met zelf gemaakte lampen, poppetjes van bouten en moeren, houten kozijntjes en meer gingen de kinderen naar huis.”
Een slimme zet was om de grote toestroom aan leerlingen te splitsen over meerdere toegangen tot Techniek Tastbaar in de Kampus. Marcel: “Hiermee voorkwamen we te veel gedrang bij de centrale toegang tot de Kampus.” Bijvoorbeeld vanuit de deelnemende basisscholen kwamen maar liefst zo’n 800 leerlingen langs. Ook de organiserende scholen voor voortgezet onderwijs zelf hadden leuke doe-opdrachten voor de leerlingen bedacht. Marcel: “Daarmee laten we zien aan de leerlingen van het bezoekende basisonderwijs dat we ook op het middelbaar onderwijs veel doen aan techniek en technologie.” Alle deelnemende vmbo-scholen hadden leerlingen aangedragen om te helpen bij de catering zoals bij de uitgifte voor koffie, thee en lunch. Zij droegen ter herkenning een speciale polo. Marcel: “Dus ook de leerlingen uit het profiel HBR en Z&W konden in de praktijk ervaring opdoen.”
Dennis Boshoeve: “Alle bedrijven hadden een activiteit voor de leerlingen in de leeftijd van 10-14 jaar bedacht. Daardoor konden zij zelf ervaren en ontdekken wat er allemaal mogelijk is en of techniek wellicht ook bij hen past. Het liep de hele dag mooi door, en iedereen was razend enthousiast! Ook buiten hadden we bedrijven die zich presenteerden, vooral met het zwaardere materieel. Daarom was het heel fijn dat we goed en droog weer hadden. Speciale dank vanuit de organisatie aan Kampus Rijssen voor de gastvrijheid om dit evenement daar te kunnen organiseren. Op naar volgend jaar met een nieuwe editie!”
Het waren niet alleen bedrijven die hun uiterste best deden om techniek en technologie te promoten; bijvoorbeeld ook Hogeschool Saxion had vanuit de afdeling Life Science, Engineering and Design spannende en uitdagende doe-opdrachten bedacht, zoals vliegtuigjes bouwen met behulp van lasersnijden en de leerlingen zelf robotjes over een puzzelparcours laten rijden door programmering. ROC van Twente daagde de leerlingen in haar stand onder andere uit om zelf zogeheten bruisballen te maken.
Matthijs van de Woestijne, directeur Pius X College uit Rijssen: “In de STO-periode 2024 t/m 2028 haakt ook onze school nauwer aan bij Sterk Techniekonderwijs Twente. We onderschrijven van harte het doel om met elkaar techniekonderwijs beter op de kaart te zetten, daarin werken de vier scholen voor voortgezet onderwijs in de regio Rijssen-Holten nu nauw samen. Natuurlijk heeft elke school haar eigen insteek en beweegredenen. Voor Pius X College is de specifieke ingang dat wij een locatie zijn voor vmbo theoretische leerweg, we zitten minder in de zware techniek, maar meer in de digitale technologie. Dus vanuit ons oogpunt willen wij ons steentje aan STO Twente bijdragen door onze leerlingen kennis te laten maken met specifiek die kant van de techniek. Zo legt elke school binnen Rijssen-Holten haar eigen accent. Tegelijkertijd vullen we elkaar hierin aan en zoeken we de samenwerking.”
Neem het bedrijf AKOR, ook zij hadden flink uitgepakt. De mensen van AKOR realiseren bouwprojecten op het gebied van wonen, werken, winkelen en restauratie. Zowel in Nederland als internationaal. Het gaat daarbij niet alleen om deskundig bouwen, maar vooral om het met de klant meedenken in (duurzame) oplossingen en planning. Berend Baan van AKOR: “We bouwen voor bedrijven, winkelorganisaties, overheden en particulieren, met als vanouds onder andere de disciplines metselen en timmeren. We dagen onze medewerkers uit om hun passie te vinden en dat is précies wat we hier bij de leerlingen tijdens Techniek Tastbaar ook hopen te doen! We benadrukken daarbij dat je in de techniek én met je hoofd én met je handen werkt. De passie en de energie die hieruit voorkomt, proberen we op de leerlingen over te brengen. We zien dat ze enthousiast worden van onze doe-opdrachten en daar krijgen wij ook weer energie van!”