Gwen: “Vorig jaar hadden we de leukste keuzevakken al geselecteerd. Dit jaar moesten we nieuwe vakken kiezen. Maar er waren niet heel veel leuke vakken bij om uit te kiezen, vonden wij. Bovendien wilden we ook graag met elkaar een vak volgen.” Noémie: “We hadden jongens zien lassen en dat leek ons wel leuk. Op maandag hebben we twee tussenuren, daarin wilden wij actief bezig zijn. Alle drie kenden we onze docent Erik en we dachten: we gaan aan hem vragen of hij ons wil leren lassen!” Voor Laura speelde mee dat haar vader lasser is van beroep: “Het leek mij wel leuk om zelf te ervaren hoe dat is.” Erik leert het ambitieuze drietal vanaf het begin hoe lassen in elkaar zit: “Hoe je moet lassen, wat voor soort lassen er zijn en ook de theorie. Hij doet het lassen voor, zodat we kunnen zien hoe we het beste kunnen lassen. Nu zijn we bezig met twee bankjes maken. Deze lessen zijn nu helaas komen te vervallen door corona.”
“We hadden jongens zien lassen en dat leek ons wel leuk”
Erik: “Ik vond het heel bijzonder om te horen dat deze leerlingen, die het profiel Zorg en Welzijn hadden gekozen, bij mij vrijwillig het vak lassen wilden volgen. In hun vrije tijd, dus ook in mijn vrije tijd, maar ik steek graag mijn energie en tijd in enthousiaste leerlingen die zo gemotiveerd zijn. C.T. Stork College faciliteerde gelukkig hun wensen, want als school willen we graag meer meiden de techniek in krijgen. Na overleg met het viertal, besloten we er dan ook helemaal voor te gaan, zodat ze met het certificaat lassen op hun diploma-uitreiking onze school kunnen verlaten. Lesgeven aan de meiden is ook anders dan bij jongens. Ze zijn vaak serieuzer bezig met het proces van lassen en gaan dan ook voor het hoogste cijfer. Het zou mooi zijn als er meer meiden kiezen voor techniek, een baan is dan gegarandeerd.” Het is overigens nog geen uitgemaakte zaak dat het drietal doorgaat in de techniek. Gwen gaat als vervolgopleiding Handhaving doen en Laura de opleiding tot verpleegkundige. Noémie weet nog niet welke vervolgopleiding ze kiest. Maar lassen hebben ze straks op zak! Eén meisje dat ook leert lassen, maar met het profiel TGL, kon door ziekte niet bij het interview zijn. Haar naam is Madelon van der Sman en zij stroomt na haar eindexamen door naar SMEOT.
C.T. Stork College Hengelo wilde uiteraard ook graag haar medewerking verlenen, want meisjes stimuleren voor de techniek is één van de doelen van Sterk Techniek Onderwijs. Tom Blaauwgeers is onder andere projectleider Sterk Techniek Onderwijs subregio Hengelo: “Zowel de docent en de leerlingen als de school hebben zich in dit geval flexibel opgesteld. Als school waarderen en faciliteren wij de mogelijkheid om meisjes met techniek in aanraking te laten komen. Het past ook heel erg bij het STO verhaal om de beeldvorming te kantelen, waardoor meisjes hopelijk eerder en vaker voor een technisch profiel of technische vervolgopleiding kiezen. Wij gaan verder onderzoeken welke factoren van invloed zijn om niet of juist wel te kiezen voor techniek op onze school.”
De drie meiden kozen bewust voor het profiel Zorg en Welzijn. Een keuze die ze maakten na een bezoek aan de Open Dag op het C.T. Stork College. “Wij zijn wel bij de techniekstand gaan kijken, maar daar stonden alleen jongens. Het zou fijn zijn als er op zo’n Open Dag een meisje staat waarmee we kunnen praten. En om van haar te horen hoe het is om techniek te volgen. Dan hadden we misschien toch eerder voor PIE gekozen. Bij de andere stands stonden namelijk wel jongens en meisjes.” Tom Blaauwgeers neemt dit advies mee om komende voorlichtingen te optimaliseren.
Ook de meisjes hebben last van de corona beperkingen: “Wij missen vooral enorm het volgen van de praktijklessen. En eenmaal op school, heb je een halfuur les en daarna werk je voor jezelf. Gelukkig zien we elkaar nog wel op school.” Ook in de Krokusvakantie viel er niet veel te doen voor Laura, Gwen en Noémie: “Wat Netflixen, voetballen met een broertje of soms naar de camping waar je ook anderhalve meter uit elkaar moet blijven.”