Kiezen vóór techniek door een andere ‘BLIQ’ óp techniek

Kiezen vóór techniek door een andere ‘BLIQ’ óp techniek

STO Twente laat tien zogeheten BLIQ-filmpjes maken, twee per subregio. De doelgroep zijn leerlingen die voor de stap naar het VO of hun profielkeuze staan, maar ook leraren en ouders. De boodschap? Kijk eens met een andere ‘BLIQ’ en ontdek dat techniek héél dichtbij, in je dagelijks leven een belangrijke rol speelt. Want verbazing is dé motivator om leerlingen te inspireren voor techniek te kiezen.

NXtv, techplatform met inspirerende video’s

BLIQ is het nieuwste programma van NXtv, een techplatform met inspirerende video’s. Wietske Nijhuis van NXtv: “Onderzoek bewijst dat leerlingen tussen 10 – 14 jaar geen goed beeld hebben van hoe techniek in alle facetten van hun dagelijkse leven een rol speelt. De BLIQ-filmpjes zijn speels opgebouwd: leerlingen lopen tegen een dagelijkse en herkenbare handeling of probleem aan, en verbazen zich over de werking daarvan. Vervolgens brengt een lokaal bedrijf als techniekheld direct de bijpassende oplossing of uitleg in beeld. Zoals voor gamen, appen, fietsen en swipen. Of hoe krijgt een zandwagen die door je dorp rijdt die loodzware laadbak zo moeiteloos omhoog? De kracht is vooral dat in de filmpjes echte vmbo-leerlingen meespelen in combinatie met eveneens echte lokale techniekbedrijven. Kortom, herkenbaar, dichtbij en overtuigend. Wietske: “We laten jonge mensen door deze speelse aanpak letterlijk met een andere ‘BLIQ’ naar techniek in hun dagelijkse leven kijken. Want verbazing is de beste motivator om hen te inspireren voor techniek te kiezen.”

Videoplatform voor techniekpromotie

BLIQ-filmpjes worden verspreid via social media, van Instagram en Facebook tot en met zelfs een eigen TikTok-account. Dus recht in het hart van de doelgroep. De hele serie staat vervolgens als programma op NXtv: een veilig videoplatform voor techniekpromotie, met ‘de 7 werelden van techniek’ als uitgangspunt. Terugkijken is dus heel eenvoudig. Leraren en mentoren vinden educatieve support op een speciale onderwijspagina op de website.

Breed promoten

Thaisa Rougoor: “Vanuit STO Twente werken we aan een promotieplan om straks onze Twentse BLIQ-filmpjes op vmbo’s onder de aandacht te brengen. Niet alleen via social media, maar ook in lessituaties zelf op de 19 vmbo’s die meedoen onder de paraplu van STO Twente.” Ook de STO-regio’s Rijk van Nijmegen, Noordwest Veluwe, Zwolle en Kampen lieten deze filmpjes maken. Thaisa: “Door met zoveel mogelijk STO-regio’s samen te werken brengen we veel verschillende branches en beroepen in de techniek onder de aandacht. Samen hebben we straks een flinke hoeveelheid filmpjes die docenten kunnen gebruiken in LOB- en voorlichtingsactiviteiten of als start van een activiteit op hun eigen vmbo.”

Opnamen…gestart!

Inmiddels zijn de opnamen voor de BLIQ-filmpjes voor STO Twente gestart. Met in totaal tien techniekbedrijven uit de vijf subregio’s. Van verschillende scholen zijn 10 leerlingen geselecteerd om mee te doen met deze filmpjes. Zij waren erg enthousiast om hieraan mee te doen en zij worden tijdens de campagne op de scholen ook actief ingezet. Lekker dichtbij huis dus en daardoor super herkenbaar. Thaisa: “Deze techniekbedrijven werken al nauw samen met STO Twente en vmbo’s in hun subregio. We geven hen met BLIQ de kans een specifiek facet te laten zien van hun techniek, met als doel om direct in te spelen op de belevingswereld van jonge leerlingen.” Op de eerste opnamedag voor STO Twente gingen drie bedrijven op camera: Braakhuis uit Borne, De Groot Vroomshoop en Trioliet uit Oldenzaal. Binnen hun bedrijf selecteerden zij hiervoor een aansprekend rolmodel. Aansluitend hierop werden een week later de vmbo-leerlingen gefilmd. Voor het bedrijf Trioliet presenteerde Manuela Heitkamp, een jonge vrouw uit hun bedrijf en werkzaam in de hydrauliek. Een perfect rolmodel om ook meiden aan te spreken om voor techniek te kiezen.

De bedrijven aan het woord

Jarno Kamphuis van de cilinderafdeling van Trioliet, de Oldenzaalse wereldspeler in voertechnieken & -systemen: “Zelf heb ik van mijn interesse in techniek mijn werk gemaakt. Met deze filmpjes hopen we nieuwe generaties jonge leerlingen voor een toekomst in de techniek te inspireren.” De Groot Vroomshoop bracht voor de filmopnamen zelfs een gave 3D printer mee. Mart Huis in ’t veld, werkvoorbereider Braakhuis: “Ook wij doen er alles aan om de jeugd ons bedrijf in te krijgen. Neem mijn jonge collega Nick die in het BLIQ-filmpje de werking achter frezen laat zien. Vanuit het vmbo en een BBL-traject is hij nu bij ons werkzaam.” Nick Bloemendaal: “Drie jaar geleden op het vmbo vond ik draaien en frezen heel leuk en kwam ik op de niveau 3 opleiding bij SMEOT. Ik rond nu mijn driejarige opleiding af bij Braakhuis. Het is fantastisch om nu in een BLIQ-filmpje andere jongeren te mogen inspireren.” Mart Huis in ’t Veld: “De beeldvorming rondom techniek is de grootste hindernis. Als we tot in detail laten zien hoe machtig mooi bijvoorbeeld draaien en frezen is, win je ook de jeugd.”

Deelnemende bedrijven

Naast Trioliet, Braakhuis en De Groot Vroomshoop werken aan de Twentse BLIQ filmpjes ook de volgende bedrijven mee: Exes Almelo, Müller Holten, Niverplast Nijverdal, Sensata Hengelo, Bonke Enschede, Emondt Enschede en Huisken Oldenzaal.

Première

De filmpjes zijn in juni/juli klaar en worden dan via een campagne op de scholen gepresenteerd. Uiteraard zendt STO Twente u de links door zodra deze er zijn!