Interview met Robert Herman, directeur Bouwmensen Almelo

Interview met Robert Herman, directeur Bouwmensen Almelo

“We zien vmbo-leerlingen doorstuderen voor het eigen ondernemerschap”

Opleider Bouwmensen Almelo is één van de partners van Sterk Techniek Onderwijs Twente. Robert Herman, directeur Bouwmensen Almelo: “Uiteraard willen we de leerlingen voor de wereld van morgen opleiden. Hoe dichter we bij het bedrijfsleven staan, hoe meer we hierover te weten komen. Dat is één van de speerpunten van Sterk Techniek Onderwijs Twente.”

U bent partner van Sterk Techniek Onderwijs Twente. Wat vindt u van dit programma?

“Waar ik STO Twente fantastisch voor vind, is om de aantrekkingskracht vanuit techniek op het vmbo te realiseren en te bestendigen. Hiermee helpen we voorkomen dat bepaalde sectoren dreigen te verdwijnen binnen het vmbo. Ik zie daar goede ontwikkelingen in.

Drie STO-waardige innovaties

Robert meldt drie technologische innovaties binnen Bouwmensen Almelo die naadloos aansluiten op de innovatieve en technologische doelstellingen van STO Twente.

Virtual Reality lesmethode

“We krijgen steeds meer vakvreemde leerlingen binnen. Zij weten niets van de bouw. We geven hen een praktijkopdracht op papier en we zien dat zij daar moeite mee hebben. Met de VR lesmethode leren we hen sneller de vaardigheden aan om hun praktijkopdracht wel te doorgronden. Het gaat om interactieve VR, dus niet alleen in 3D kijken, maar ook echt zelf dingen doen. Zo hebben we een stelopdracht ontwikkeld waarmee je een vakvreemde leerling binnen 20 seconden aan het stellen met profielen krijgt. De leerlingen vinden het fantastisch.”

Digitale opdrachtenbank

“Wij verzorgen alleen praktijkonderwijs. Elke leerling kreeg eerder een A4’tje met een platte tekening. Al die praktijkopdrachten hebben we nu opgebouwd in een digitale omgeving onder de naam “Bouwmensen Leerwerelden”. De tekeningen verdwijnen dus van de werkbank en zijn nu voor de leerling bereikbaar via een Chromebook. Plus ook allerlei foto’s, filmpjes en ander instructiemateriaal. De opdracht is dus veel meer omkleed in een voor de leerling persoonlijke digitale omgeving. Tijdens het gebruik bouwt de leerling een portfolio op dat zijn leven lang altijd en overal beschikbaar is. Ook dient het als cijferregistratiesysteem. Al met al vergt dit systeem ook minder aandacht van de docent in de begeleiding. Deze digitale opdrachtenbank is al inzetbaar vanaf klas 3 BWI van het vmbo. Vanaf dat jaar kunnen ze al digitaal bouwen aan hun profiel!”

Keuzedelen voor het vmbo

“Wij bieden keuzedelen, dit zijn lesdelen die op het vmbo beschikbaar zijn. Maar het vmbo kan die niet altijd zelf uitvoeren omdat het hen aan de praktische lesmogelijkheden ontbreekt. Vmbo-leerlingen kunnen die keuzedelen uit het vmbo prima bij ons doen. Wij kunnen wel die breedheid in de praktijk aanbieden zoals een keuzedeel metselen of tegelen. Met twee Twentse vmbo-scholen hebben we al prima afspraken: Pius X College en het Noordik. Zij reserveren voor hun leerlingen bij ons tijd en ruimte. Andere vmbo-scholen zijn van harte welkom.”

Binnen de techniek zoeken we mensen met gevoel voor innovatie. Geldt dat ook voor de bouw?

“In Twente hebben we ook in de bouw meer dan gemiddeld te maken met traditionele MKB-bedrijven, tot 80, 90 medewerkers. Daar leiden we bijvoorbeeld timmermannen voor op die in de basis veel kunnen en in ieder geval veel weten. De bedrijven met meer medewerkers besteden veel werk uit aan onderaannemers. Vertaal ik dat naar onze opleiding, dan moeten we nog steeds in de breedte opleiden. Leerlingen moeten kennis hebben van de breedte van de bouw en al naar gelang het bedrijf waar zij al werkend terechtkomen, komen zij in de fase van wel of niet specialiseren. Ook positief is dat we vmbo-leerlingen zien doorstuderen voor het eigen ondernemerschap.”