Koen komt uit het technisch bedrijfsleven, was recentelijk werkvoorbereider bij een metaalbedrijf, en maakte bewust de overstap naar het techniekonderwijs: “De omgang met de leerlingen, docenten en leerkrachten ervaar ik als heel positief. Als Technolab beheerder zorg ik dat alles reilt en zeilt. Zoals het begeleiden en beheren van de workshops van de bezoekende po-scholen en uiteraard onze eigen leerlingen. Ook regel ik dat alle technieken op orde zijn en alle bijbehorende materialen aanwezig.”
Het nieuwe Technolab is een technologische magneet voor jong en oud. Koen noemt een aantal mogelijkheden: “Een green screen voor media-activiteiten, lasersnijders, 3D-printers, verschillende robots voor robotica lessen, Lego-sets en 3D pennen. Er is een belangrijke rol weggelegd om de leerlingen te leren programmeren met nieuwe technieken.” Ook wordt er in het Technolab nog een tribune geplaatst en er komt Virtual Reality.
Het Technolab is strategisch geplaatst in het hart van De Waerdenborch, via een grote glazen wand duidelijk én uitnodigend zichtbaar voor alle passerende leerlingen en docenten. Marcel Vaneker, projectcoördinator Sterk Techniekonderwijs voor de Waerdenborch: “De lokalen voor PIE en BWI zitten rond het nieuwe Technolab. Dat hebben we bewust gedaan. Als je 360 graden om je heen kijkt zíe je niets anders dan techniek.” Koen: “Zo krijg je de koppeling met alle verschillende facetten van techniek.”
Koen: “We starten voorzichtig met kleine groepjes leerlingen vanuit de omliggende basisscholen, de eerste reserveringen staan gepland. We beginnen met de vijf Holtense basisscholen, en willen die samenwerking uiteindelijk breder gaan trekken. Dit doen we vanuit het STO-doel om ook de basisscholen te betrekken vanuit W&T en de gewenste doorlopende leerlijn te realiseren. Het eerste thema dat we oppakken na de herfstvakantie is moderne media. Op 7 oktober hebben we daarvoor de studiemiddag van de leerkrachten van het basisonderwijs, onder leiding van Anika Embrechts. Zij is onder andere expert op het vlak van W&T. De leerkrachten ervaren dan zelf wat het Technolab biedt zodat ook zij goed voorbereid meekomen met hun leerlingen naar ons Technolab. Door die voorbereiding kunnen zij maximaal effectief hun tijd benutten.”
Eveneens koppelt het Technolab haar mogelijkheden aan de methode Zwaluwstaarten. Marcel Vaneker: “Zwaluwstaarten werkt met acht thema’s vanuit de 7 Werelden van Techniek. Daarvan pakken we er vier dit jaar en vier volgend jaar op. We starten met Moderne Media, daarna volgen er dit jaar nog drie. Volgend jaar pakken we de rest op. Groep 7 en 8 doorlopen zo in ons Technolab alle thema’s in twee jaar. We starten met één thema voor alle basisscholen zodat wij hiermee vanuit het Technolab zelf ook ervaring kunnen opdoen. Anika Embrechts komt per thema uitleg geven aan alle basisscholen. Alle deelnemers gaan daardoor goed voorbereid van start.”
Uiteraard komen, naast de leerlingen uit het basisonderwijs, ook de leerlingen van De Waerdenborch zelf naar het Technolab in de vestiging in Holten. Koen: “We starten met leerlingen vanuit de Natuur & Techniek flexuren. Uiteraard kunnen álle leerlingen hier terecht, ongeacht welk profiel zij volgen. We hopen dat ons nieuwe Technolab door alle vakken gebruikt gaan worden voor technologische verdieping.” Marcel: “We hebben er bewust voor gekozen ons nieuwe Technolab niet te koppelen aan één vak zoals N&T. Het Technolab staat stand alone en dus niet ingeroosterd. Zo houden we de beschikbaarheid open voor zo veel mogelijk initiatieven. We werken aan een digitaal LOB-platform, hierin komt uiteindelijk een reserveringsmodule waarmee Koen centraal alle aanvragen kan beheren. Ook gaan we collega’s van zowel onze vestiging in Holten als Goor opleiden tot innovatie expert zodat er in elk team een aanspreekpunt en ambassadeur is voor het gebruik van VR in het Technolab. De Holtense Industrie Groep houdt in het Technolab haar ledenvergadering, hoe gaaf is die koppeling met het technisch bedrijfsleven!” In december vindt de officiële opening van het Technolab plaats.