Maurits schetst graag de achtergrond: “Ik maak deel uit van de STO-werkgroep hybride docenten. Op het Twents Carmel College hebben we inmiddels hybride docenten aan de slag. Wel merk je soms dat techniekbedrijven wat koudwatervrees hebben om hun werknemers ter beschikking te stellen als hybride docent. Ze hebben vaak volle werkportefeuilles en elke techniekkracht is nu bij de bedrijven hard nodig. Tegelijkertijd willen ze graag uit de vijver met jong techniektalent vissen. We zien dat deze groep bedrijven openstaat voor gastlessen en bedrijfsbezoeken. Dat is voor hen een overzichtelijke en afgebakende activiteit. Deze bedrijven komen we graag tegemoet door hen uit te nodigen voor een bezoek aan het Twents Carmel College.” Er is dus bewust voor deze aanpak gekozen, om bedrijven op school te laten komen. Hiermee wordt voldaan aan de doelen die gesteld zijn vanuit STO bij dit onderdeel, naast de hybride collega’s, en houdt de docent zelf de regie.
Met die insteek vond 17 september de eerste onderwijsdag plaats. Achterbosch Machinebouw, Steggink Metaal B.V., Lassche & Keizer, RIWO Engineering en Lammerink Installatiegroep kwamen langs om zichzelf enthousiast te presenteren aan de PIE-leerlingen. Drie bedrijven gaven hun presentatie op het PIE-plein en twee in het gloednieuwe Technolab. Voor de zomervakantie waren zij al langs geweest om met Maurits en zijn collega’s een rondgang te maken en de mogelijkheden voor hun presentaties te verkennen. Maurits: “In een tijdblok van 1,5 uur liet elk bedrijf aan groepjes van ongeveer 15 leerlingen zien wat ze doen en maken en presenteerden zij hun toekomstplannen. En vooral ook: als je daar later werkt, wat zijn dan eigenlijk concreet je techniekwerkzaamheden?” De leerlingen deden enthousiast mee en stelden volop vragen.
Ook belangrijk: de techniekbedrijven gaven aan welke rol ze spelen in de keuzevakken die het vmbo de leerlingen biedt. Maurits: “Hierdoor kregen deze keuzevakken voor onze PIE-leerlingen veel meer context en zagen zowel docenten als leerlingen mooie en vooral praktische toepassingen. De bedrijven legden uit hoe een keuzevak zich verhoudt tot de concrete werkzaamheden. De bedrijven werkten graag mee aan deze techniek onderwijsdag vooral door het groeiend gebrek aan technici en vanuit hun maatschappelijke verantwoording, benadrukt Maurits: “Uiteraard vergt het een inspanning van de deelnemende techniekbedrijven, maar we merken toch dat ze het belang ervan inzien. Vooral ook als een investering in ons Twentse bestand van technici voor de lange termijn.”
Een schot in de roos was dat de leerlingen met de bedrijven concreet aan de slag konden. Maurits: “De twee metaalbedrijven onder de vijf bedrijven gaven aan het metaallokaal te willen gebruiken om daar met de PIE-leerlingen concreet te werken zoals aan de draaibank of met een lasdemonstratie. Lassen doen we normaal ook wel in de les. Maar door de uitleg van een extern iemand en de toepassing, wordt het extra interessant. Ze hebben niet alleen theorie nodig, maar willen ook heel graag praktisch wat doen. Bijvoorbeeld Lammerink Installatiegroep had vijf demomodellen op het gebied van domotica meegenomen. Ook mochten de leerlingen een aantal beveiligingscamera’s leren besturen die waren opgehangen in het Technolab.”
Binnen STO Twente is ook aandacht voor de verruiming van kennis van techniekdocenten. Maurits: “Neem de praktische uitleg van koeltechniek die we van Lassche & Keizer kregen. Die vormt een nuttige aanvulling op de lesmethoden die we hiervoor hanteren. Ook kregen we hun demomateriaal dat wij weer in onze lessen kunnen gebruiken. Dus ook wij als techniekdocenten steken van zo’n onderwijsdag het nodige op.” Kortom, een dag voor herhaling vatbaar. Maurits: “Wellicht al in februari 2022 en dan weer met vijf andere techniekbedrijven.” Tot slot ook complimenten voor de leerlingen van klas 3 van de afdeling Horeca, Bakkerij & Recreatie. Zij zorgden voor soep en broodjes voor de bezoekende bedrijven én serveerden deze keurig netjes uit.