De vestiging van de Waerdenborch in Goor hád al een technieklokaal, maar bouwt dit nu om naar een compleet en integraal Technolab. De plannen voor de inrichting van dit lab zijn ter hand genomen door een groep techniekdocenten en onderwijsassistenten: “Ook de ervaringen die we al hadden met dit soort onderwijs in onze vestiging in Holten hebben we hierin meegenomen”, aldus Marcel. Het Technolab in Goor zal bestaan uit vier met elkaar verbonden ruimten. Dennis: “Met een aparte theorie- en twee praktijkruimten. Eén praktijkruimte voor het groffe werk en één praktijkruimte als fijnere werkplaats waar we bij de afwerking van werkstukken geen last hebben van stof. Plus een aparte ruimte met computers, hier kunnen de leerlingen aan hun digitale vaardigheden werken.” Deze vier ruimten worden momenteel opgeknapt en ingericht. Bijzonder is dat er geen speciale verbouwing voor nodig is; de vier ruimten liggen al prachtig geschakeld achter elkaar. De bedoeling is dat na de zomervakantie al het nieuwe meubilair en de machines klaarstaan voor onderwijs in het spiksplinternieuwe Technolab.
De Waerdenborch bouwt het Technolab vooral voor haar leerlingen uit de vmbo onderbouw/basis kader, maar ook de leerlingen die in Goor jaar 3 en 4 doorlopen van de theoretische/gemengde leerweg. Dennis: “Een aantal modules PIE en BWI kunnen we hierin aanbieden, daar is bij de inrichting al rekening mee gehouden.” Eveneens geeft de vestiging in Goor het vak Onderzoek & Ontwerpen (O&O) op de havo/vwo. Marcel: “Ook O&O stelt eisen aan de inrichting van je techniekruimten en die nemen we uiteraard mee bij de ombouw van ons technieklokaal naar een modern Technolab. Het achterliggende doel van het nieuwe Technolab is om techniek voor leerlingen niet alleen aantrekkelijker te maken, maar ook meer zichtbaar.” Dit laatste neemt de school ook letterlijk, want al wandelend door de gang passeren de leerlingen straks een fraaie, ietwat uitstekende ‘etalage’ waardoor zij moeiteloos een blik ín het Technolab kunnen werpen. Via ledlicht wordt hun aandacht daar naartoe getrokken. Marcel: “Misschien helpt dit leerlingen denken: ‘Hé, wat daar gebeurt wil ik ook!’. Uiteraard gaan we hier ook basisscholen ontvangen om hen te inspireren om later voor techniek te kiezen evenals het stimuleren van mavo-leerlingen om door te stromen naar een technisch profiel op het MBO. Het Technolab kan hierin een motiverende rol spelen.”
De inrichting van het Technolab is nauwgezet overlegd. Dennis: “We hebben al apparatuur uit ons technieklokaal, maar uiteraard koesteren wij ook wensen voor nieuwe apparatuur om ons lab zo eigentijds mogelijk én 100% passend bij de doelstellingen van Sterk Techniek Onderwijs te maken. Dit betekent dat we apparatuur in de lessituatie willen gebruiken die de leerlingen straks in principe ook in het technische bedrijfsleven tegenkomen.” Het Technolab beschikt na opening over een 3D-printer, lasercutter, snijplotter en een snijprintplotter. Deze laatste kan printen en snijden, bijvoorbeeld voor het zelf maken van logo’s.”
“Het Technolab zal steeds in ontwikkeling zijn, een groeiproces”
Marcel: “We overwegen ook de aanschaf van een drone, dit is superinteressant voor leerlingen vanuit het oogpunt van programmeren, evenals een VR-bril. We schaffen deze laatste twee zaken niet direct aan, maar beoordelen die eventuele aanschaf wel voor de toekomst door bijvoorbeeld naar de ervaringen van andere opleiders hiermee te vragen. In die zin zal het Technolab voortdurend in ontwikkeling zijn, een groeiproces.” Overigens gaat het in het Technolab niet alleen om de ‘harde’ techniek. Dennis: “We bieden hier ook de module Design & Decoratie binnen het profiel BWI aan. Daar komt het bedrukken van textiel en een stickerplotter bij kijken. Ook hierin faciliteert het Technolab de overwegend vrouwelijke leerlingen voor deze module.” In eerste instantie is het Technolab bedoeld voor de vestiging van de Waerdenborch in Goor: “Later gaan we bekijken hoe we ook een Technolab in onze vestiging in Holten zouden kunnen inrichten. Die verbouwing zal niet zo ingrijpend zijn als hier in Goor, omdat we in Holten de meeste faciliteiten al hebben en we in principe van de bestaande ruimten gebruik kunnen maken”, aldus Marcel.
Het hele proces van het inrichten van het Technolab was voor Dennis ook zelf leerzaam: “Ik heb mij verdiept in alle nieuwe apparatuur die we krijgen. Je wilt toch straks de leerlingen op grond van je eigen ervaringen instructie geven. Neem de 3D-printer: ik wist dat dit de toekomst heeft, maar ik had er nog nooit mee gewerkt. In korte tijd heb ik er heel veel van geleerd. Ik ben zelf net klaar met mijn opleiding tot docent, ik studeer momenteel af voor mijn bekwaamheid. Dus dit leerproces voor specifiek het Technolab paste naadloos in dit grotere studieproces en spreekt mij enorm aan.”