CT Stork College innoveert met Techniek Tastbaar

CT Stork College innoveert met Techniek Tastbaar

C.T. Stork College organiseerde op 27 september opnieuw een Techniek Tastbaar. Hun ervaringen met eerdere edities namen zij mee én zij voegden enkele frisse elementen toe. En met succes! Dit artikel zet deze ‘fine tuning’ op een rij, altijd handig voor de andere subregio’s van STO Twente. Of, zoals Tom Blaauwgeers van C.T. Stork College het stelt: “We zijn continu op zoek naar innovatie.”

Breder uitzetten onder scholen

C.T. Stork College benaderde dit keer meer basisscholen voor een bezoek met hun leerlingen aan Techniek Tastbaar. Alle lopende contacten zijn maximaal ingezet en ook de onderbouw van alle omliggende middelbare scholen werd uitgenodigd. Deze uitnodiging aan het voortgezet onderwijs ging gepaard met het meezenden van de LOB-opdracht zoals de leerlingen van klas 2 die op het C.T. Stork College ook uitvoeren. De uitkomst van de werving? Een nog hogere opkomst dan verleden jaar! Ook schreef  het projectteam de dagbladen aan om Techniek Tastbaar extern te promoten, plus de inzet van social media. Een tip: Door samenwerking met Kids4Twente kreeg de uitnodiging een nog groter bereik bij basisscholen.

Op zoek naar nieuwe bedrijven

C.T. Stork College gelooft in vernieuwing, dus werden ook voor deze editie van Techniek Tastbaar nieuwe bedrijven uitgenodigd. Dat leidde tot circa 10 meer deelnemende bedrijven, met in totaal circa 45 deelnemende bedrijven. Ook heeft C.T. Stork College dit keer ingezet op nog meer afwisselende doe-activiteiten. Eveneens vertegenwoordigden de bedrijven een breed werkveld.

Uitgaan van de 7 werelden van techniek

De bedrijven werden gezocht en ingedeeld met stands volgens het concept van de 7 werelden van techniek. Naast de LOB-opdracht kregen de leerlingen een stempelkaart mee, ondersteund door kleurstickers in de stands voor de herkenning van deze 7 werelden. Eerder op school waren ze al aan de slag gegaan met de 7 werelden van techniek. Alle 7 werelden moesten worden afgestempeld na een bezoek aan minimaal één van de meerdere bedrijven per wereld. Een mooie en controleerbare garantie dat de leerlingen met minimaal één bedrijf uit elke wereld kennismaakten.

Wedstrijdelement

Een volle strippenkaart van de 7 werelden van techniek was voor de leerlingen direct ook een lot voor hen om mee te dingen naar een cadeaubon van 100 euro voor spellenspeciaalzaak De Dondersteen in Hengelo. Na inlevering van de volle strippenkaart mochten zij raden hoeveel Lego-steentjes er nodig waren om de ten toon gestelde R2-D2 Star Wars Lego-robot te maken. Overigens, de robot zelf was perfect in elkaar gezet door Jana Siebelink van TriMotion.

Koersen op lange termijn

Ook wil C. T. Stork College na Techniek Tastbaar voortborduren op het concept van de 7 werelden van techniek. Het plan is dit vervolg te ontwikkelen samen met de basisscholen en onderbouw van de deelnemende middelbare scholen. Ook bedoeld om de relatie te verduurzamen tussen het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Met als verwacht effect dat techniek en technologie veel beter meegenomen worden in de studiekeuzes van de leerlingen, zowel vanuit het po naar het vo als vanuit de onderbouw vo naar de vervolgstudie. Met deze specifieke aanpak van Techniek Tastbaar wil C.T. Stork College aan deze verbreding en verduurzaming bijdragen.