Canisius Tubbergen spreidt belangen Technolab

Canisius Tubbergen spreidt belangen Technolab

Canisius biedt geen basis en kader aan, maar heeft wel vmbo GTL. Techniek biedt deze school aan binnen het praktijkgerichte programma D&P. En nu heeft het Canisius in Tubbergen ook haar eigen Technolab met faciliteiten voor twee verschillende doelen: ambachtelijke technieken en nieuwe technologie. Beide ruimten sluiten via een grote glazen deur uitnodigend op elkaar aan. “We weerspiegelen met deze keuze wat de arbeidsmarkt in onze regio nu én straks van onze leerlingen vraagt”, aldus Martine Westerhof, Lisenka van Midden en Maik van der Vegt. Zij zijn drie van de in totaal zeven docenten die lesgeven in het Technolab.

Doorlopende leerlijn

Martine: “Onze keuze voor een Technolab met faciliteiten voor zowel ambachtelijke technieken als nieuwe technologie biedt meerdere voordelen. We hebben veel leerlingen die uitstromen naar een technische vervolgopleiding. Door beide soorten techniek te bieden helpen we de doorlopende leerlijn mooi aan te sluiten met de keuzevakken in de bovenbouw.” Maik: “Leren programmeren is fantastisch en nuttig, maar we leren de leerlingen eerst hoe zij een handzaag goed kunnen gebruiken.” Lisenka: “Het leren van ambachtelijke technieken is in onze visie een voorwaarde om volgende stappen in de technologie te kunnen zetten.” Maik: “Het Canisius Tubbergen staat midden in de samenleving en daar maken de ons omliggende bedrijven een belangrijk deel van uit. Daar willen we met ons brede aanbod, ook vanuit het Technolab, goed op blijven aansluiten.” Lisenka: “We kennen hier in de regio veel maakindustrie en ook zij blijven behoefte houden aan jonge mbo’ers die de bijhorende technieken beheersen.” Martine: “De basis van hout- en metaalbewerking leren we ook hier in ons Technolab nog steeds heel goed aan.”

Ingrijpende update

Het gedeelte van het Technolab voor ambachtelijke technieken onderging een ingrijpende upgrade. Martine: “We hebben machines vervangen voor nieuwere exemplaren zoals de kolomboormachines en figuurzaagmachines. Compleet nieuw zijn de frontaalschuurmachines en een soldeerunit.” Ook is een voormalig magazijn bij het Technolab betrokken en is alles in nieuwe kleuren en belettering uitgevoerd. Lisenka: “De basisscholen komen hier voor masterclasses en dat zijn vaak hele grote groepen, die kunnen we nu beter onderbrengen in de vergrote ruimte van het Technolab.”

Ruime keuze uit nieuwe technologie

De tweede ruimte van het Technolab is gloednieuw en biedt een keur aan nieuwe technologie. Er Maik: “Wel hebben we bijvoorbeeld  aanvullende technologie voor multimedia aangeschaft.” Martine: “Eveneens hebben we nu technologie voor robotica, een lasersnijder, een 3D-printer en de Cricut (snijplotter). Plus een aantal nieuwe laptops voor digitale bewerkingen.” Martine benadrukt een belangrijk punt: “Deze technologieën willen we meer laten zijn dan een gadget. Technische bedrijven leggen geregeld een technische uitdaging bij ons neer. Middels een praktijkopdracht gaan onze leerlingen hiermee aan de slag in het Technolab.”

Nauwkeurige bepaling aanschaf technologie

Hoe heeft het Canisius eigenlijk bedacht welke technologie zij daar wil presenteren? Maik: “De kaders van de schoolleiding vormden een goed standpunt. De daaraan gekoppelde collega’s hebben we vervolgens om een wensenlijstje gevraagd. Na enkele overleggen hebben we de samenstelling vastgelegd. Voor ons een belangrijke zekerheid dat de collega’s die in het nieuwe Technolab aan de slag gaan ook daadwerkelijk die nieuwe technologie kunnen toepassen in hun lessen en curriculum.”

Meerdere doelgroepen

Het Canisius focust met haar Technolab allereerst op de leerlingen uit de eigen school evenals leerlingen uit het omliggende basisonderwijs. Maik: “We hopen dat hierdoor nog meer leerlingen de techniek instromen, maar gelukkig ís dat percentage binnen onze school al heel hoog.” Martine: “Binnen het basisonderwijs richten we ons vooral op groep 7 en 8. We hebben daarvoor contact met circa 8 basisscholen in de omgeving. Vorig jaar draaiden we daarmee al 13 masterclasses op de dinsdagmiddag. Maar de wens is uit te breiden met een middag erbij voor de masterclasses, want de vraag is op zich best groot.” Lisenka: “Vooral na de Cito-toetsen krijgen de basisscholen hier meer tijd voor. We zouden hier graag wat meer spreiding in zien. Ook benadrukken we dat de basisscholen uit Almelo en omstreken en Oldenzaal van harte welkom zijn.”

Docentenontwikkeling

De masterclasses worden gegeven door Martine, Lisenka, Maik en een onderwijsassistent. Martine: “Het Technolab draagt ook bij aan de ontwikkeling van onszelf als docenten, want de technieken en technologie moeten we uiteraard eerst zelf helemaal onder de knie krijgen voordat we deze goed kunnen onderwijzen!” Lisenka: “Zo wil ik volgend jaar graag de cursus voor ambachtelijke houtbewerking en lassen gaan volgen. Als docent Beeldende Vorming ben ik, doordat ik ook al een technische achtergrond had,  de techniek ingerold en ik wil mij daarin graag verder ontwikkelen.”

Ook focus op havo/vwo en tto

Maik noemt graag een belangrijke andere doelgroep voor het Technolab: “Het Canisius Tubbergen biedt ook havo en vwo aan. Met de introductie van de praktijkgerichte havo zijn straks uiteraard ook die leerlingen hier meer dan welkom. Het is onze wens om ook deze doelgroepen meer les te gaan geven.” Tot slot benadrukt Maik dat het Canisius een goed uitgerust praktijklokaal heeft: “Officieel voor D&P, maar we bieden de leerlingen ook de basis aan van hout- en metaalbewerking en installatietechniek. Ook kunnen ze hier keuzevakken kiezen voor PIE en BWI. De leerlingen maken veelzijdig kennis met techniek, ook tijdens stages, bedrijfsbezoeken en lessen.”