Het thema van deze internationale LEGO-technologiewedstrijd is deze keer Cargo Connect. De deelnemers zullen hun natuurlijke nieuwsgierigheid, verbeeldingskracht en kritisch denkvermogen gebruiken om de wereld van transport te ontdekken. Daarbij moeten ze zich afvragen hoe vracht vervoerd, gesorteerd en afgeleverd wordt op de plaats van bestemming. Het doel van de uitdaging die de FIRST LEGO League Challenge biedt is jongeren inspireren om innovatieve oplossingen te creëren door middel van robotica en hen te enthousiasmeren voor techniek. Na een jaar waarin vanwege corona geen LEGO League georganiseerd kon worden, kunnen de leerlingen vanaf nu echt met hun zelfgebouwde robot aan de slag!
Op drie locaties van ROC Friese Poort heette locatiedirecteur Folkert Sonsma de leerlingen welkom door middel van een videoboodschap. Daarna mochten ze aan de slag. In drie workshoprondes kregen ze van experts tips en tricks voor het programmeren van de LEGO Mindstorms-robot die ze op hun eigen school al in elkaar hadden gezet, konden ze oefenen met het ontwerpen van een pakkend teamlogo en kregen ze tijdens de missiebespreking op de LEGO-tafel te zien wat de missies zijn die hun robot tijdens de regiofinale moet gaan uitvoeren en welke puntenwaarde er aan elke missie toegekend wordt. Na deze kick-off werken de leerlingen de komende maanden op hun eigen scholen verder aan de robot om die de wedstrijdopdracht tijdens de regiofinale zo nauwkeurig mogelijk uit te laten voeren. In die maanden kan de expertise van drie mbo-studenten van de opleiding Onderwijsassistent ingeschakeld worden, die tijdens hun opleiding ook met de programmeersoftware hebben gewerkt waarmee de leerlingen werken. Coen Mollema, een van de organisatoren van deze kick-off en relatiebeheerder van het Techniek Expertise Centrum, vertelt dat er op deze manier een brug geslagen wordt tussen het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs én het mbo. ‘Samenwerken is tijdens de LEGO-wedstrijd enorm belangrijk, maar om die samenwerking ook te zien tussen de verschillende onderwijstypen en scholen is ook heel waardevol,’ aldus Mollema.