Samen werken aan een sterke toekomst: STO OSR trapt af met ambitieus Tiny House project.
Net als veel andere regio’s in Nederland kampt Zeeland met een tekort aan technisch personeel. Om hier verandering in te brengen, is het Tiny House project gestart. Dit initiatief brengt de vmbo’s van Het Goese Lyceum, Pontes Pieter Zeeman en Calvijn College, Scalda en het bedrijfsleven samen met één doel: techniekonderwijs aantrekkelijker, innovatiever en beter afgestemd maken op de behoeften van het bedrijfsleven.
11 December 2024 vond de feestelijke aftrap van het Tiny House project plaats bij Bouwgroep Schrijver, die een belangrijke rol speelt in de begeleiding van dit project. Met steun van bedrijven als Hanse en Saman Groep zijn de eerste stappen gezet om technische vakken te versterken en de kloof tussen onderwijs en arbeidsmarkt te dichten.
Studenten die deelnemen aan het Tiny House project ervaren techniek op een nieuwe manier.
Waar ze normaal in een klaslokaal bezig zijn, krijgen ze nu de kans om mee te werken aan échte projecten. “Het is zoveel leuker dan school,” zegt een van de leerlingen. “Je werkt hier samen met vrienden, maar het is extra motiverend dat we aan iets bouwen dat echt blijft staan.”
Leen Bolijn, docent techniek aan het Pieter Zeeman College, ziet dezelfde energie bij zijn leerlingen. “Ze groeien hier in de ‘grote mensen wereld.’ Ze leren niet alleen technische vaardigheden, maar ontwikkelen ook sociale skills door samen te werken met collega’s en leermeesters op de werkvloer.”
Voor Hansegroep is het STOZ-project een kans om jongeren te inspireren en op te leiden. Ruben De jonge, directeur bij Hanse, benadrukt het belang van samenwerking. “We willen een voorbeeld zijn in onze regio en laten zien hoe waardevol het is om jongeren te motiveren en te helpen groeien. De positieve reacties van ouders laten zien dat we op de goede weg zijn.”
Ook Dennis, leermeester bij Hanse, is enthousiast. “Een veelvoorkomende misvatting is dat techniekonderwijs alleen voor laaggeschoolde probleemjongeren zou zijn.
Tegenwoordig zien we juist gemotiveerde leerlingen die echt iets willen leren en zich ontwikkelen in het vak.”
Het STOZ-project is een voorbeeld van hoe onderwijs en bedrijfsleven samen het verschil kunnen maken. De leerlingen leren in de praktijk, maken deel uit van een team en zien het resultaat van hun inspanningen terug in tastbare projecten. Of zoals Leen Bolijn het treffend verwoordt: “Het mooie is dat wat ze hier maken, blijft staan. Het is blijvend en dat geeft ze motivatie.”
Sterk Techniekonderwijs Zeeland zet met het Tiny House project een belangrijke stap in het dichten van het tekort aan technisch personeel. Het enthousiasme van de eerste deelnemers belooft veel goeds voor de toekomst.