Eliane Hagenaar, Docent Dienstverlening & Producten op het Reynaertcollege

Technologieonderwijs. Leerkracht Eliane Hagenaar stapte er volledig blanco in. Ze ging op ontdekkingsreis: wat is er allemaal en wat kun je ermee in je lessen? Inmiddels zet ze VR en Ozobots (kleine, programmeerbare robots voor educatie) in, schrijft ze lesmateriaal en ziet ze nog zóveel meer mogelijkheden.

Ergens blanco instappen was Eliane niet vreemd. “In de tijd dat ik afstudeerde aan de Pabo, in 2012, was er geen werk te vinden. Je kunt het je nu bijna niet voorstellen. Maar uiteindelijk kon ik als rekendocent voor onderbouw vmbo/bk terecht op het Reynaertcollege. Zonder lespakket, alleen kerndoelen. Later heb ik ook lessen Nederlands, Wiskunde en Economie gegeven, ben ik co-coach geweest en uiteindelijk docent Dienstverlening & Producten geworden.”

Spelen

Een paar jaar geleden werd Eliane gevraagd om ook technologieonderwijs op te zetten. “Ik was direct enthousiast en ben meteen gaan ‘spelen’, gaan leren door te doen. De eerste twee jaar stonden vooral in het teken van ontdekken. Nu zijn we al volop bezig met het schrijven van lesmateriaal.”

Samen met collega’s en basisscholen

We? “Ja, ik kan dit niet alleen dus heb een oproep gedaan om versterking. Daarop kwamen veel reacties van collega’s uit alle vakgebieden. Nu werken we als werkgroep samen aan lesmateriaal, niet alleen voor het Reynaertcollege, maar voor het hele VO en ook voor basisscholen. Met hen werken we aan een doorlopende leerlijn van groep 7/8 naar de onderbouw.”

Samen met bedrijven

Ook bedrijven betrekt Eliane erbij. “Vooral technische bedrijven staan te springen om leerlingen met technologie te laten kennismaken. We gaan voor een hechte samenwerking, niet zomaar een presentatie komen geven, maar diepgaandere integratie in ons onderwijsprogramma. Dat kost tijd, maar als je klein begint, wie weet waar je dan eindigt!”

Niet alleen technologie

Ook leerlingen zijn enthousiast. “Ze vinden werken met VR en Ozobots leuker dan leren uit een boek. Sommigen ontdekken dat ze technologie geweldig vinden, anderen niet. Dat is het mooie, dat we ze dit kunnen laten ervaren. Plus ze leren via trial and error probleemoplossend denken. Technologieonderwijs heeft wat dat betreft zeker niet alleen met technologie te maken.”

Technologielokaal van de Toekomst

Nu is het soms nog een beetje behelpen in praktische zin. “Het materiaal staat in een hok en brengen we met een verrijdbare kast naar lokalen. Maar in de nieuwbouw, die hopelijk volgend jaar start, komt een Technologielokaal van de Toekomst. Ik zie het helemaal voor me: een uitdagende multifunctionele ruimte zonder traditionele tafels-en-stoelen-opzet die leerlingen doet denken: leuk, ik heb zin in de les!”

Stel je toch eens voor…

En zo heeft Eliane nog meer toekomstwensen. “Hoe mooi zou het zijn als we onze technologie konden delen met de buitenwereld. Bijvoorbeeld dat hier ook een Repaircafé gebruik van kan maken en dat vrijwilligers dan samen met leerlingen aan de slag gaan? Soms denk ik misschien te snel, te groot hoor en wil ik teveel. Maar ik vind alles gewoon zo leuk. Stel je toch eens voor…”