De vervolgaanvraag voor aanschaf van twee extra simulators is goedgekeurd. Dit betekent dat op drie locaties (Goes, Krabbendijke en Zierikzee) van Scholengroep Pontes en Calvijn College gebruik gemaakt kan worden van een simulator, zodat er niet meer gerouleerd hoeft te worden.
Eerder in nieuwsbrief STOZ Oosterschelde:
Heftrucksimulator
Leerlingen Calvijn en Pontes delen samen een heftrucksimulator
Bij de afdeling Economie & Ondernemen van Calvijn College Krabbendijke maken leerlingen sinds kort kennis met een heftrucksimulator. Een professionele ‘game’ waarmee leerlingen diverse modules doorlopen en uiteindelijk klaar zijn voor het in real life besturen van een echte heftruck. Een mooie aanwinst voor de leerlingen basis en kader van klas 3 en 4 die de keuzevakken logistiek en distributie hebben gekozen.
De simulator is bijna niet van echt te onderscheiden. Om te kunnen starten moet je de gordel vastmaken, en eenmaal met je voet op het gaspedaal ervaar je vanuit je stoel de levensechte bewegingen van de heftruck. Gefocust op het af te leggen parcours vergeet je bijna dat je op een simulator zit.
Albert-Jan den Butter MSc, docent logistiek, is de kartrekker van dit school-overstijgende project. “Niet alleen de leerlingen van de locatie van het Calvijn College in Krabbendijke maken er gebruik van. Ook leerlingen van de locaties Bergweg en Zierikzee van de Pontes Scholengroep maken kennis met de heftruck.
Gedurende het schooljaar wisselt de simulator van locatie en ervaren alle leerlingen hoe het is om een heftruck te besturen en bedienen”, vertelt een enthousiaste Albert Jan.
Beiden scholen hebben de simulator met STOZ-gelden aangekocht. Dit had wat voeten in aarde, omdat het in Nederland uniek is
dat twee scholen samen tot een aankoop overgaan en er geen juridische documenten beschikbaar waren. Bovendien moest vooraf worden afgestemd hoe de heftruck over de locaties verdeeld werd, welke docenten werden opgeleid en hoe alles geregeld werd voor de periode na STOZ.
Als eerste zijn docenten op onderzoek gegaan bij andere scholen waar al twee simulatoren van verschillende merken staan. “Uiteindelijk is voor dit merk gekozen, omdat deze niet digitaal is, maar juist echte knoppen heeft en daardoor meer levensecht en ook degelijker is”, aldus Albert Jan.
Ook kunnen leerlingen zichzelf inloggen, waarna al hun vorderingen via de computer worden bijgehouden.
De leerlingen reageren vooral erg enthousiast. “Omdat het zo levensecht is, spreekt het erg tot de verbeelding. Veel jongens hebben op zaterdag een baantje waarbij ze vaak al collega’s op heftrucks aan het werk zien. Nu raken ze er nog meer mee vertrouwd en wordt de stap kleiner om zelf ook hun heftruckcertificaat te halen”, vertelt Albert Jan.