“Het is mooi om als vrijwilliger zaadjes te planten en te kijken wat er gebeurt. Door de leerlingen op een praktische manier kennis te laten maken met de koeltechniek, hoop ik ze enthousiast te maken voor die tak van de techniek”, aldus Gert de Keijzer, vrijwilliger bij de afdeling PIE.
“Docenten hebben vaak te weinig tijd en ruimte voor verdieping van de lesstof, zoals de kennis van een koelmachine. Nadat ik bij Scholengroep Pontes Bergweg heb meegeholpen om het gestrande koeltechniek-project weer op poten te zetten, werd ik door het Calvijn College gevraagd om daar een groepje te gaan begeleiden.”
Gert werkte voor Smith-Holland, ging vorig jaar met pré-pensioen en begeleidt dit schooljaar twee groepjes van vijf leerlingen, elk vijf ochtenden. Hij brengt ze de basis van de koeltechniek bij, zoals de theorie en het solderen. Uiteindelijk bouwen de leerlingen hun eigen kleine koelmachine, waarbij ze met spiraaltjes en een koudemiddel hun eigen blikje frisdrank koelen. “Het is mooi om te zien dat ik die jongeren enthousiast krijg. De theorie moet ik kort en bondig houden, maar eenmaal aan de slag in de praktijk doen zelfs de ‘moeilijke’ jongens goed mee. Sterker nog, toen het eens tegenzat en we moesten improviseren, ging een van de jongens in zijn pauze gewoon door,” vertelt Gert.
Naast de theorie en praktijklessen organiseert Gert ook een bedrijfsbezoek. “Ik kom zelf uit de containerkoeling, was van huis uit monteur en werkte later op kantoor als veiligheidskundige en opleider. Smith Holland werkt aan koelcontainers op het terrein van Kloosterboer en ik heb geregeld dat we daar een kijkje mogen nemen,” legt Gert uit. Hij regelt een bus en zorgt dat er iemand is die de jongens een rondleiding kan geven. “Het is fijn dat ik de vrije hand heb om mijn eigen lessen invulling te geven. Het was even wennen, maar ik heb mijn draai nu wel gevonden.”
De mooie kant van vrijwilliger zijn, is dat er niet doelgericht voor een cijfer wordt gewerkt. Uiteraard houdt Gert wel in de gaten of iedereen goed meedoet en het snapt. “Ook beoordeel ik de werkstukjes en het solderen, maar aangezien alle leerlingen het leuk en interessant vinden sluiten ze het project allemaal af met een goed cijfer”,aldus een enthousiaste Gert.