Hans van Liere over de meerwaarde van project STOZ

Hans van Liere, docent en sectievoorzitter techniek onderbouw bij het Calvijn College, locatie Noordhoeklaan, kan alleen maar positief zijn over de gelden die vanuit STOZeeland zijn vrijgekomen voor de technische onderbouw.

1. Flinke financiële impuls
“Zonder STOZ-gelden was de aanschaf van nieuwe apparatuur niet mogelijk geweest. Het heeft een enorme én wenselijke impuls gegeven aan onze techniekafdelingen”, aldus Hans.
Aangezien het Calvijn College beschikt over vijf locaties met een technische onderbouw, betekent deze aanschaf een flinke kostenpost.

2. Betere aansluiting vervolgopleiding en bedrijfsleven
“Het is mooi om het arsenaal aan technische gereedschappen en machines te kunnen vernieuwen, waardoor je leerlingen beter kunt laten aansluiten op een technische vervolgopleiding en het bedrijfsleven”, aldus Hans. “We zijn bij de basis begonnen en hebben met de STOZ-gelden als eerste het arsenaal aan handgereedschap verbetert en uitgebreid.
Daarna hebben we een 3D-printer, lasersnijder en het programma LEGO Mindstorms aangeschaft. Binnenkort breiden we dat nog uit met een stickerplotter.”

3. Het ontdekken van andere kwaliteiten
“De aanschaf van deze middelen is overigens meer dan alleen een uitgelezen kans om iets over besturingstechniek te leren. Leerlingen ontdekken daarnaast hoe leuk het CAD-tekenen is, maar ook het programmeren met LEGO Mindstorms”, vertelt Hans. Het zijn vooral de leerlingen die soms wat minder sterk zijn met hun handen die grote interesse hebben in de techniek van het programmeren en tekenen op de computer. Zo komen andere (technische) kwaliteiten en talenten naar boven.

4. Extra paar handjes
Als laatste is de aanstelling van instructeurs een grote meerwaarde.
“Het Calvijn College heeft inmiddels drie fulltime instructeurs die assisteren bij de lessen techniek in de onderbouw”, legt Hans uit.
“Een groot pluspunt, omdat je voor de instructie en het gebruik van de nieuwe machines een paar extra handen nodig hebt om de benodigde individuele aandacht te geven aan de leerlingen
Daar kom je in de onderbouw anders niet aan toe.”

Hans hoopt dat na afloop van het STOZ-project de financiële steun voor het technische onderwijs structureel wordt.
“Om met leerlingen met nieuwe eigentijdse machines te werken, kunnen we simpelweg niet zonder instructeurs. Bovendien is het belangrijk om na afschrijving machines te kunnen vervangen. Zodat onze techniekafdelingen beter blijven aansluiten op de praktijk van alle dag die leerlingen in een vervolgopleiding of later in het bedrijfsleven ook tegenkomen.”