Begeleidend docent Helbertijn Luijt van Het Goese Lyceum locatie Bergweg begon met een introductie van de Maatjes. Hij vertelde over Maatje en wanneer deze robots kunnen worden ingezet. Dit zorgde voor grappige situaties, want iedere keer als het woord “Maatje” viel, trokken de klaarstaande Maatjes de aandacht met knipperende oogjes en knikkende bolletjes. Helbertijn legde uit dat Maatje niet alleen kan praten en bewegen, maar ook mensen met dementie, autisme of licht verstandelijke beperking kan helpen in hun dagelijkse leven.
“Het is fantastisch om te zien hoe enthousiast de kinderen zijn over de Maatjes. Een van de kinderen kwam zelfs naar mij toe om te zeggen dat dit de leukste les ooit was,” aldus Helbertijn.
Na de introductie was het tijd voor actie. De kinderen werden in tweetallen verdeeld en kregen de opdracht om Maatje eenvoudige taken te laten uitvoeren. Met behulp van hun Chromebook en de gebruiksvriendelijke programmeerapp leerden ze hoe ze Maatje konden besturen.
Het enthousiasme was groot toen Maatje de eerste commando’s opvolgde. Hij ging een stukje lopen, gaf antwoord op vragen, ging zich opdrukken en kon zelfs dansen op muziek. De leerlingen leerden snel en waren al snel in staat om meerdere opdrachten te geven. De interactie met Maatje leerde de leerlingen niet alleen over programmeren, maar ook over samenwerken en het effectief inzetten van Maatje voor de doelgroep.
De gastles met robot Maatje was een groot succes en heeft de leerlingen van groep 6 geïnspireerd om meer te leren over robots en technologie. Het was een onvergetelijke ervaring die de leerlingen enthousiast hebben gemaakt voor de techniek.
Myka (groep 6): “Ik heb geleerd dat Maatje geen speelgoed is, maar ook echt kan helpen.”