VMBO-leerling in bedrijf: van idee tot product

VMBO-leerling in bedrijf: van idee tot product

Een voetblessure door het stoten van je tenen tegen een bureau- of tafelpoot? Pijnlijk. Nijmeegse vmbo-leerlingen bedachten een oplossing: de teenstootslipper! De film zie je op www.nxtv.nl/video/teenstootslipper. Hoe het zover kwam lees je hier.

Sterk Techniek Onderwijs (STO) Regio Rijk van Nijmegen brengt op allerlei manieren middelbare scholen en bedrijven bij elkaar om leerlingen kennis te laten maken met techniek. ‘Beeldvorming is ontzettend belangrijk’, zegt Elma Vriezekolk, pr- en communicatieadviseur STO Regio Rijk van Nijmegen. ‘We willen leerlingen op een speelse manier kennis laten maken met wat techniek is, wat technische bedrijven doen en welke technische beroepen er zijn.’

Videofilms maken over technische oplossingen

STO speelt hierop in met BLIQ op Techniek; korte videofilms van leerlingen met bedrijven uit de regio. ‘Leerlingen van negen vmbo-scholen uit de regio bedachten een technische oplossing voor een probleem. Tijdens een redactiedag bij een filmstudio maakten de leerlingen in tweetallen een scenario om de oplossing te filmen. Een van die oplossingen is de teenstootslipper, bedacht door Stijn en Binck van de Jorismavo uit Nijmegen. Samen met een filmcrew filmden ze hun oplossing bij Goorsenberg Fijnmechanische Industrie in Nijmegen.

Precisieonderdelen van metaal

‘We maken hier precisieonderdelen voor chipmakers als NXP en ASML en implantaten voor armen en benen, maar nog nooit een teenstootslipper’, vertelt technisch directeur Raymond Goorsenberg glimlachend. ‘Daar moesten wij en vooral de leerlingen goed over nadenken. Welk materiaal heb je nodig en hoeveel? Welke pasvorm moet de slipper hebben en hoe zet je hem in elkaar? Als je die stappen in beeld brengt, maak je kennis met onze vakmensen die erbij betrokken zijn en krijg je een beeld van wat er nodig is om van een idee naar een prototype te komen. En hoe je uiteindelijk een product kunt maken.’

Computergestuurde machines

Raymond Goorsenberg: ‘Al onze vakmensen werken met computergestuurde machines, want alles moet perfect passen. Het begint bij de tekenkamer. Hier maakt de technisch tekenaar het 3D-ontwerp. De kwaliteitscontroleur kijkt of alles klopt. Dan naar het magazijn om materialen op te halen. Daarna komt de CNC-draaier in actie, die op zijn machine de schroefjes op de juiste maat maakt. Volgende stap is de CNC -frezer, die het stootvaste materiaal voor de neus van slipper in de goede vorm freest. Tenslotte monteren we alles en is de teenstootslipper klaar.’

BLIQ op Techniek: techniek ontdekken

‘Het scenario in één dag filmen was pittig. Toch zou ik het voor geen goud hebben willen missen’, zegt Raymond Goorsenberg. ‘Ik vind het belangrijk kinderen en jongeren te laten zien wat hier gebeurt. Pas als je kennis maakt met techniek, eraan proeft, ermee speelt, kun je ontdekken of het iets is wat je aanspreekt. Ook vmbo-docenten lopen stage in ons bedrijf om hun leerlingen te kunnen vertellen wat wij allemaal maken achter die hoge muren.’

Met je handen én je hoofd werken

‘Techniek is ontzettend veelzijdig’, vult Elma Vriezekolk aan. ‘Je hebt er je handen én je hoofd bij nodig. Je tekent, werkt met robots, programmeert en bedenkt slimme oplossingen. Bovendien is er in de techniek volop werk en heb je goede vooruitzichten om je verder te ontwikkelen. Kies voor techniek, maar doe het wel bewust.’