Circulair en Modulair bouwen met VMBO leerlingen

Circulair en Modulair bouwen met VMBO leerlingen

Opleidingsbedrijf Bouwmensen Nunspeet is al vanaf het begin partner van Sterk Techniekonderwijs Noordwest Veluwe. Zij dragen de ontwikkeling van techniek en technisch onderwijs in de regio een warm hart toe. Bouwmensen begeleidt en plaatst MBO-leerlingen bij bouwbedrijven in de regio. Mede namens die bouwbedrijven, zetten zij zich vol energie en enthousiasme in voor de regio, en zijn er inmiddels mooie initiatieven aan het ontstaan met het Morgen College in Harderwijk en het Nuborgh College in Elburg.

Bram van der Velde van Bouwmensen blikt terug: ‘We wilden elkaar versterken. Dat was en is hard nodig, want we hebben allemaal te maken met uitdagingen vanwege tekorten. Of dat nu gaat om krapte op de arbeidsmarkt, lerarentekort, of de kosten bij een VMBO-school om een up-to-date praktijklokaal in te richten voor een kleine groep leerlingen (Dit speelde vooral vóór het STO-tijdperk). Daarom zijn we gebaat bij samenwerking. Als bedrijfsleven kunnen we scholen en vakdocenten ondersteunen, door een deel praktijkonderwijs te verzorgen.’

Bram vertelt verder: ‘Vanuit die gedachte heb ik 2,5 jaar geleden de eerste schets van het Circulair Modulair Huis (CMH) gemaakt. Inmiddels heeft het proces een vogelvlucht genomen en werken we aan de 3.0 versie. Er is vanuit diverse plaatsen in Nederland al interesse getoond: wij willen dat ook! Hoe mooi is dat!’.

‘Waar sluit het CMH aan op het lesprogramma?’ Bram legt uit: ‘Het huisje is onderdeel van het profieldeel ‘Bouwen vanaf de fundering’. Elke 3e klas BWI-leerling doorloopt die module. Op basis van het curriculum, hierin staan de kerndoelen en de eisen waaraan een vak of module moet voldoen, hebben we vooraf met de vakdocenten besproken wat wij kunnen invullen en wat er op school aan lessen wordt gegeven.’

‘Het mooie aan dit huisje’, vertelt Bram enthousiast verder, ‘is dat het een echt huisje is, zoals het ook in werkelijkheid, zij het dan op grotere schaal, gebouwd wordt. Dat maakt het levensecht! Leerlingen snappen de praktijk en krijgen er theorie bij: praktisch leren. Het blijft geen droge stof en dat merk je aan hun reacties. Dan hoor je van de vakdocent op school dat de reactie van de leerlingen eerst was ‘moeten we echt naar Bouwmensen?’ en dat, als ze hier eenmaal geweest zijn, de vraag wordt: ‘wanneer mogen we weer naar Bouwmensen?’. Een lachende Bram: ‘Nou, dan is onze missie geslaagd, daar doen we het voor. Een stuk enthousiasme en passie overbrengen voor dit beroep is het mooiste wat er is’.

‘En nu? Zijn er al vervolgplannen in de maak?’ ‘Zeker’, Bram pakt er een stapel papieren bij, ‘kijk, we zijn nu aan het nadenken over het aanbieden van keuzedelen voor VMBO klas 4. Dan zouden de leerlingen een paar dagen naar Bouwmensen komen om zich dat eigen te maken, met aansluitend een eindtoets.’

‘Het huisje wordt ook verder ontwikkeld, met een veranda eraan, een nokverhoger erop en een serre eraan. Ook een combinatie met metselen (droogstapelen) en installatiewerk (PIE) ligt nog in het verschiet. Het spreekt natuurlijk veel meer aan als je de gevel van dit huisje in het metselwerk kan zetten, dan dat je tussen twee profielen aan het metselen bent.  Hoe echter hoe beter, dat doet echt iets met de inzet en het enthousiasme van de leerlingen. Datzelfde geldt voor installatiewerk. Zo krijg je een soort ‘tiny house’ wat door leerlingen van PIE en BWI in korte tijd kan worden opgebouwd. Vervolgens kan het in 1 dag weer uit elkaar gehaald en ‘op de haspel’ gerold worden, startklaar voor de volgende groep of school’, vertelt een enthousiaste en een klein beetje trotse Bram. En terecht, hier is iets heel moois ontstaan!

Tot slot wil Bram nog wel kwijt: ‘De aanloop heeft 1,5 jaar gekost, daar ben ik vrij intensief mee bezig geweest. Als je dan nu ziet hoe het ontwikkelt, dan is dat prachtig. VMBO-scholen die bellen, die ook met het huisje aan de slag willen. Prachtig dat die reactie terugkomt.

Uiteindelijk is het mijn missie om de jeugd enthousiast te maken en ik vind het mooi dat ik daar op deze manier een bijdrage aan kan leveren. Het is zelfs zo dat ik in september ga starten de lerarenopleiding. Het wordt nog wel een uitdaging om dat te combineren met mijn werk’, lacht Bram, ‘maar dat gaat ook vast goedkomen. Ik houd wel van een uitdaging’.