Het onderwijs staat voor een grote uitdaging om goed en snel in te spelen op de snel veranderende samenleving en de nieuwe beroepen en competenties die dit met zich meebrengt.
Het onderwijs beweegt zich in een turbulente maatschappelijke en economische omgeving en wordt geconfronteerd met vele vraagstukken. Vraagstukken die te maken hebben met de kwaliteit van het onderwijs, behoud van vakmanschap, (macro-)doelmatigheid, de verhouding tussen de maatschappelijke en economische opdracht van het onderwijs, de soms schurende wet- en regelgeving en de gevolgen daarvan voor de opvang van kwetsbare jongeren. Vraagstukken die ontstaan vanwege de veranderende samenleving, de versnelde ontwikkelingen op de arbeidsmarkt (digitalisering, flexibilisering, robotisering, globalisering), de technologische innovaties binnen het bedrijfsleven, de veranderende vraag naar competenties (21st Century skills) en de veranderende verwachtingen ten aan-zien van werkgevers, bijvoorbeeld om te investeren in een leven lang leren.
Het onderwijs zal meer dan ooit in samenspraak met bedrijven moeten werken aan de beroepen en competenties van morgen en aan de kwaliteit van de nieuwe en zittende medewerker. Ook de onderwijsmarkt over-stijgt (sub)regionale grenzen, waardoor dit thema zich kwalificeert voor een bovenregionale aanpak in Noord- en Midden-Limburg.