Tijdens deze vaardagen leren jongeren wat het betekent om aan boord te werken. Zo krijgen zij onder meer instructie in navigeren, schiemanswerk, schilderen, veiligheidsprocedures, huishoudelijke taken aan boord én reddend handelen. Ook maken ze kennis met het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen, manoeuvreren met een bijboot en het vaarklaar maken van een schip. Alles in lijn met de keuzevakken binnen de vakroute. “Door écht aan boord te zijn, krijgen leerlingen het gevoel bij het vak dat je alleen in de praktijk kunt ervaren,” vertelt Albert de Zwart namens het Loket. “Ze werken samen, maken opdrachten af en bouwen ondertussen aan hun zelfvertrouwen en beroepsbeeld.”
De vaarroute leidde de leerlingen langs iconische binnenvaartroutes: van Zwijndrecht via Geertruidenberg en Gorinchem, met als afsluiting een tocht door de Rotterdamse havens en de Biesbosch. Aan boord sliepen de leerlingen in hutten, bereidden ze zelf maaltijden en was er ook ruimte voor ontspanning. Elke avond werd afgesloten met een gezamenlijke reflectie op het geleerde. Het opstellen van een reisverslag telt zelfs mee voor hun schooldossier Nederlands.
De samenwerking met het onderwijs, bedrijfsleven en Sterk Techniekonderwijs laat tijdens deze vaardagen zien hoe belangrijk en waardevol praktijkgericht leren is voor de beroepsoriëntatie van jongeren in de regio.