Op 7 november namen leerkrachten uit het basisonderwijs in de regio deel aan verschillende inspirerende workshops waarmee zij de technieklessen op hun school een flinke impuls kunnen geven. “Ook voor leerkrachten zonder technische ervaring zijn de workshops goed te volgen. Zij kunnen hierna eenvoudige technieklessen geven aan hun groep met middelen die makkelijk aan te schaffen zijn. Als een leerling iets kan maken met zijn handen, wordt hij enthousiast. Vandaar de vraag vanuit het basisonderwijs of wij tools voor technieklessen aan kunnen reiken. Tijdens het Teach the Teacher event volgen de leerkrachten drie workshops waarmee zij hun groep een afwisselend lesaanbod kunnen bieden,” licht projectleider Albert de Zwart toe namens Sterk Techniek Onderwijs Noordelijke Drechtsteden, dat als doel heeft leerlingen in de regio kennis te laten maken met en enthousiasmeren voor techniek. Bevlogen docenten van de STO-scholen Loket Zwijndrecht, DevelsteinCollege, Walburg College, Griendencollege, Willem de Zwijger College en CSG De Lage Waard verzorgden de workshops bij gastschool OBS ’t Kofschip in Papendrecht.
Met een breed aanbod aan workshops, variërend van lessen met Legostenen, elektriciteit, tandwielen, pneumatiek, Legorobot, programmeren en Pixlr kunnen leerlingen aan de slag met praktische werkstukken en zelf iets blijvends creëren. “Er zijn heel veel vormen van techniek om leerlingen te enthousiasmeren. Door daar al in groep 7 of 8 mee te beginnen, krijgen leerlingen een beeld van wat techniek inhoudt en de diversiteit ervan.”
Nieuw dit jaar was de workshop ‘Hoe geef ik techniek een plek in mijn school?’ voor directeuren van het basisonderwijs. Techniek is een onmisbare vaardigheid in de moderne wereld en speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van leerlingen. “Het is belangrijk dat techniekonderwijs integreert op basisscholen. Praktische handvatten en inspirerende voorbeelden schetsen een leeromgeving waarin techniek een prominente plaats inneemt,” licht Albert toe die deze workshop verzorgde.
Net als vorig jaar zijn de reacties van de leerkrachten lovend. “Laagdrempelig, goed toepasbaar en techniek wordt op deze manier een vrolijke bezigheid met ontwerpen, experimenteren, uitproberen en vooral doen,” aldus één van de deelnemers die binnenkort zelf technieklessen gaat geven aan zijn groep 8.