De eerste stappen van de samenwerking zijn gezet tussen Jan ten Napel (projectleider STO NOO) van het Vechtdal College en Harald Prins (Productiemanager) van PM. Samen hebben zij een passende leeromgeving gecreëerd met lesmiddelen van deze tijd. Zo hebben zij gezamenlijk beurzen bezocht, robots geselecteerd en strategie bepaald om de leeromgeving perfect aan te laten sluiten bij de praktijk in de maakindustrie.
PM is één van de grotere maakbedrijven in de regio Noordoost Overijssel. De meeste metaalbedrijven werken tot op de honderdste millimeter nauwkeurig, maar bij PM gaan ze nog een stapje verder. Het Dedemsvaartse familiebedrijf werkt met toleranties op maakproducten tot op een duizendste van een millimeter. Zij vinden het heel belangrijk om jeugd al jong te betrekken bij techniek en te laten ervaren en voelen. “De jonge vakmensen zijn van harte welkom in de maakindustrie”, aldus Aletta Snitjer (HR Adviseur) van PM. “We zetten ons samen met Sterk Techniekonderwijs Noordoost-Overijssel in om bij meer leerlingen en docenten een beeld te schetsen van techniek en de leerlingen de praktijk te laten ervaren. We willen vooral een reëel en positief beeld geven van het vak, zodat leerlingen een bewuste keuze voor hun toekomstige studie of carrière kunnen maken.
Om leerlingen te ondersteunen bij hun keuze voor de toekomst zijn er gastlessen georganiseerd. Donderdag 27 mei j.l. was hiervan de aftrap, gegeven door een gedreven medewerker van PM, Robin Praag. Als oud-leerling van het Vechtdal College vertelde hij over zijn loopbaan en heeft hij de leerlingen weten te inspireren met zijn kennis en de mogelijkheden die Robotica ons biedt.
Tijdens deze gastles stond ‘Industriële Robotica’ centraal. “We laten ze het liefst zo veel mogelijk zelf doen. Dat werkt het beste”, aldus Robin Praag. “Na een demonstratie van een mobiele robotarm (cobot) mochten de leerlingen zelf de handen uit de mouwen steken door het programmeren van een robotarm. Zo leerden ze dat de robot werk kan overnemen en het mooie werk voor de vakmensen overblijft. Het was mooi om te zien hoe geboeid en gedreven de leerlingen ermee aan de slag gingen.” Alle leerlingen van de gastles nodigen we ook uit om ons op bedrijfsbezoek te komen, voor een echt kijkje in de keuken.”