Fonkelnieuw Techlab laat jongere moderne techniek ervaren

Fonkelnieuw Techlab laat jongere moderne techniek ervaren

Vol enthousiasme loopt Jan Willem Bakker, locatiemanager van de vestiging IJsselmuiden van de Pieter Zandt scholengemeenschap, door het Techlab. De voormalig docent techniek is in zijn nopjes met de nieuwe hypermoderne afdeling. “In praktisch alle werkvelden speelt techniek een grote rol en wij zijn er klaar voor om de jongeren hier voor op te leiden.”

Sterk Techniek Onderwijs (STO) is een initiatief van de overheid legt Bakker uit. “Het doel is om meer leerlingen in de techniek te krijgen. Er is een groot tekort aan technische vakmensen. Bedrijven zien het aanbod van goed geschoolde arbeiders teruglopen. Daarom gaan jongeren kennismaken met techniek, het liefst zo vroeg mogelijk. En wij willen ze daar graag bij helpen.
Concreet betekent het dat Bakker in de afgelopen maanden veel met basisscholen om de tafel zat. De school biedt aan groep 7 en 8 lessen techniek. De kinderen komen naar het Techlab in IJsselmuiden. Daar werken ze met een lasersnijder, programmeren een zorgrobot en laten een drone vliegen.

VR-bril

Bij hun schoolloopbaan in het voortgezet onderwijs werken de leerlingen van alle niveaus eveneens in het goed geoutilleerde Techlab. “Nog meer dan vroeger wordt er een beroep gedaan op digitale kennis en creativiteit. Ook het bedienen van allerhande machines is niet meer alleen weggelegd voor hoogopgeleiden. Bovendien heb je bij veel vakken profijt van het Techlab. Met een VR-bril zie je het Himalayagebergte van dichtbij. Met biologie kun je om een levensgroot model van een hart lopen. En denk je eens in hoe het is om door een middeleeuwse stad te lopen? Met moderne techniek maak je zoveel mogelijk.”
Ook creatieve vakken maken gebruik van het Techlab. Waar vroeger met potlood en papier gewerkt werd, zijn leerlingen nu met de computer aan het ontwerpen. De digitale tekening kunnen ze afdrukken op een eigen beker. Bakker laat mooie voorbeelden zien van de  creativiteit van leerlingen en legt uit dat dit ook een les economie is. Want hoe zit het met de kostprijs van een zelfgemaakte beker? En hoeveel moet je er verkopen voordat je winst maakt?
Bakker is er beducht voor om het Techlab te zien als iets wat bij een apart vak hoort. “Wij proberen het te integreren in alle vakken. Bij sommige lessen werken de leerlingen afwisselend in het lokaal of stappen ze even het Techlab binnen, mooi toch, dat het zo kan?”

Bedrijfsleven

Als een leerling van school komt, weet hij hoe hij de machines moet bedienen die bij zijn werk horen. Daarom is de samenwerking met het bedrijfsleven erg belangrijk, signaleert Bakker. “Het is goed dat we uren vrijmaken voor onze docenten om ze bij te scholen, soms bij de bedrijven zelf. Die stellen hun eigen kennis beschikbaar, voor zowel docenten als leerlingen. Zo ontstaat er meer contact tussen school en bedrijf, dat komt de leerlingen ten goede. ”

Meiden

De toekomst ziet de energieke locatiemanager dan ook met vertrouwen tegemoet. “We zijn bezig om een mooi programma uit te rollen voor de HAVO en het VWO. Daarin verwerken we, naast het aanleren van vaardigheden, zaken als procesmatig en probleemoplossend denken.”
Techniek is echt niet alleen voor de jongens, zegt Bakker terwijl hij naar de zorgrobot wijst. “Ooit was dat wel het beeld. Maar door het Techlab verandert dat idee. Technische ontwikkelingen is in elk beroepsgroep belangrijk. Neem nou deze zorgrobot. Die kan de verpleging verschillende dingen uit handen nemen. Maar je moet wel weten hoe je hem programmeert. En denk ook eens aan de techniek rondom een IC-bed. De relevantie van techniek is helder. Steeds meer meiden kiezen gelukkig een technisch beroep.”