Chayenne is 4vmbo-leerling van RSG Wolfsbos. Samen met Nova-Lee Oelen (4vmbo-leerling van RSG Wolfsbos) en Dagmar Harms (4vmbo-leerling van het Roelof van Echten College) volgde ze de afgelopen maanden de techniekmodule ‘Meubelstofferen’ bij Vepa. Dagmar legt uit: “We kunnen op school kiezen uit verschillende keuzevakken. Meubelstofferen leek mij het leukste, want ik ben wel creatief. Alle kennis en vaardigheden die ik nu geleerd heb bij Vepa, neem ik mee in mijn volgende opleiding.”
De opdracht voor de drie meiden is opgesteld door hun scholen en Vepa. “Samen hebben we een mooi programma gemaakt dat gericht was op een korte instructie en veel praktijkervaring”, vertelt Rudolf ten Buur, die als begeleider vanuit het Roelof van Echten College betrokken was. “In het begin hebben de meiden gewerkt aan hun basiskennis en basisvaardigheden. In de werkplaats van Vepa hebben ze bijvoorbeeld geholpen bij de snijmachine, schuim geplakt en gewerkt met de naaimachine. Zo kropen ze in de huid van Vepa-medewerker.” Het uiteindelijke doel was het opnieuw stofferen van een stoel. Dat deden Chayenne, Dagmar en Nova-Lee voor drie opdrachtgevers: Allard Bloem (directeur onderwijs a.i. RSG Wolfsbos), Lieneke Groenink (directeur onderwijs Roelof van Echten College, locatie Voltastraat) en Esther Aarse (projectleider Sterk Techniek Onderwijs Hoogeveen). Nova-Lee: “Meneer Bloem was mijn opdrachtgever. In het begin van het project heb ik hem geïnterviewd. Dat was belangrijk, want zo kwam ik zijn wensen te weten. Hij wilde graag een strak ontwerp, waarin eenvoud en natuurlijke kleuren centraal stonden. Volgens mij is dat goed gelukt.”
In Sterk Techniek Onderwijs Hoogeveen bundelen het onderwijs en het bedrijfsleven hun krachten. Het doel van de samenwerking is dat leerlingen op een praktijkgerichte, realistische manier kennismaken met de wereld van techniek en een beeld krijgen van technische vervolgopleidingen en beroepen. De eindpresentatie en de onthulling van de stoelen betekende de afronding van het eerste project bij Vepa. “Het was een leuke, nieuwe ervaring voor ons. Mét een prachtig eindresultaat, want de leerlingen hebben de stoelen mooi opgeknapt”, vertelt Martijn Hoekstra namens Vepa. Zijn collega Laura Sloot vult aan: “Het was soms lastig om de aandacht voor en begeleiding van de leerlingen te combineren met de productie in de fabriek, maar we sluiten het project met een goed gevoel af. De leerlingen hebben een goede indruk gekregen van ons vak.” Rudolf ten Buur blikt ook positief terug: “Vanuit het onderwijs zijn we blij dat een bedrijf als Vepa betrokken is. Het biedt leerlingen de kans om te ontdekken of ze dit vak leuk vinden. En als zo’n leerling voor een bedrijf de medewerker van de toekomst is, is dat natuurlijk een groot voordeel.”