De Maak het met Techniek-ambassadeurs staan te trappelen om (nog) een keer bij jullie in groep 7 en 8 in het Gooi langs te komen. De speciaal opgeleide vmbo-leerlingen verzorgen een interactieve workshop, gaan met de leerlingen in discussie en zetten ze (uiteraard) aan het werk! Als leerkracht krijg je een goed gevuld Maak het met Techniek-informatiepakket uitgereikt met een (nieuwe!) inspirerende bouwopdracht.
Plan hier een datum om de Maak het met Techniek-ambassadeurs uit te nodigen in jouw groepen 7 & 8 in het Gooi. Heb je één groep 7 en één groep 8? Probeer deze dan in één tijdslot achter elkaar te zetten. Mochten er twee groepen van beide leerjaren zijn, dan kies je wel twee momenten. Op deze manier werk je gemakkelijk en met plezier aan jouw W&T-leerdoelen.
De Maak het met Techniek-ambassadeurs waren te gast bij groep 7 van De Binckhorst in Laren. ‘De kinderen waren enthousiast’, aldus leerkracht Tim van der Voort. Op eigen initiatief kwam Tim in aanraking met Maak het met Techniek. Tim: ‘Wij gingen aan de slag met het thema uitvindingen van materialen. Wij zijn om ons heen gaan kijken bij middelbare scholen aangezien die meer met techniek hebben dan wij. Zo kwamen wij in aanraking met Sterk Techniekonderwijs het Gooi.’
Tim: ‘Wij hebben als leerkrachten de ambitie meer techniek de school in te halen omdat dit in het reguliere onderwijs een onderschoven kindje is. Voor de kinderen in groep 7 en 8 is het leuk om scholieren in levende lijve te ontmoeten die daar enthousiast over kunnen vetellen. Daarbij maken de kinderen ook nog eens kennis met de scholen waarop techniek wordt gegeven.’
‘De ambassadeurs waren superenthousiast en namen stoer het woord. Leuk dat het twee meiden waren. Dat heeft ook vast zijn effect gehad op de meisjes in de klas. Ze hadden het goed voorbereid, de opdrachten werden helder geformuleerd en werden leuk ondersteund met beeld. Ook de coaching van de begeleiders was positief. Het zag er professioneel uit. Er was een quiz over smart technology waar wat discussie over ontstond. De kinderen kregen geen gelijk. Er was duidelijk een hoge betrokkenheid. De spaghetti-opdracht miste wat meer uitdaging. Achteraf hebben we nog aan de bouwopdracht gewerkt. Een aantal kinderen gingen er nog wat bij verzinnen. Wat mij betreft was de doelstelling kinderen enthousiast maken voor techniek behaald.’