StemUp groeit door: van pilot naar vaste plek in het techniekonderwijs

StemUp groeit door: van pilot naar vaste plek in het techniekonderwijs

Een half jaar na de start van het eerste StemUp-project bruist het op het Vakcollege Helmond van de ideeën. Wat begon als een pilot met 3D-ontwerpen en 3D-printen, is in korte tijd uitgegroeid tot een stevige basis voor toekomstgericht techniekonderwijs. Docent Mike Claassens, StemUp-coach Kim Koehorst en partner Simone Steeghs (Junior IOT) kijken tevreden terug en vol vertrouwen vooruit. “Het succes zit in de samenwerking,” zegt Mike. “We hebben het programma echt samen opgebouwd. Vanuit onze wensen, stap voor stap.”

Technologie als vanzelfsprekend onderdeel van leren

Het Vakcollege Helmond had al langer de ambitie om meer technologie te verbinden aan de klassieke techniekvakken als lassen en timmeren. Dankzij StemUp is dat nu werkelijkheid geworden. In de speciaal ingerichte StemUp-studio leren leerlingen in kleine groepen de basis van solderen, 3D-ontwerpen en 3D-printen. De klassen zijn bewust verkleind van dertig naar vijftien leerlingen per keer, zodat er meer aandacht is voor iedere leerling. Eerstejaars ontdekken de basisprincipes, tweedejaars bouwen daarop voort met verdiepingslessen. Zo ontstaat een doorgaande leerlijn waarin technologie, creativiteit en vakmanschap hand in hand gaan.

Meer dan techniek alleen

Het doel van StemUp is niet om iedereen richting een technische loopbaan te sturen. Het gaat erom dat iedere leerling de kans krijgt om technologie te ontdekken. “Pas als je iets zelf probeert, weet je of je er talent of interesse voor hebt,” zegt Mike. “Als één leerling hierdoor geraakt wordt door de wereld van STEM, is het al geslaagd.”

De ervaringen in de praktijk bevestigen dat. Leerlingen van Zorg & Welzijn printten bijvoorbeeld chocoladeversieringen voor hun cupcakes. Eerst is er verbazing: Krijg je dit echt voor elkaar met een 3D-printer? Daarna ontstaat nieuwsgierigheid. Die verwondering is precies wat StemUp wil aanwakkeren.

Een springplank voor verdere groei

De komende jaren wil het Vakcollege Helmond de inhoud van StemUp volledig integreren in het onderwijsaanbod. Docenten nemen steeds meer lessen zelf over en delen kennis met collega’s binnen en buiten de school. De samenwerking met Sterk Techniekonderwijs regio Helmond-De Peel geeft ruimte om verder te groeien. Door kennis uit te wisselen met andere scholen en projecten ontstaan voortdurend nieuwe ideeën. “We kijken veel bij collega-scholen en leren van hun aanpak,” vertelt Mike. “Zo blijft ons programma zich ontwikkelen. Werken met StemUp betekent voortdurend afstemmen, bijstellen en samen leren.”

De volgende stap

Wat ooit begon als een pilotproject, is nu een structurele motor voor vernieuwing in het techniekonderwijs. StemUp laat zien dat technologie niet iets is wat je erbij doet, maar iets wat in alle richtingen betekenis heeft. Het Vakcollege Helmond wil die lijn de komende tijd verder doortrekken. Met nieuwe thema’s, meer samenwerking en een open blik naar de toekomst. “We bouwen aan een school waar iedere leerling technologie durft te ontdekken,” zegt Mike. “Want dat is de enige manier om de makers van morgen te inspireren.”