Van metselen tot ruitreparatie

Leerlingen bloeien op tijdens VMBO Techniek Oriëntatiedagen

De eerste 70 leerlingen van Het Perron uit Veenendaal beten 14 november 2022 tijdens de VMBO Techniek Oriëntatiedagen enthousiast het spits af bij ReVaBo in Oosterbeek. Via praktische workshops maakten 450 tweedejaars bb- en kb-leerlingen, afkomstig van vier vo-scholen uit de Regio Foodvalley en Arnhem e.o., van 14 tot en met 16 november een dagdeel kennis met techniek.

Enthousiasmeren voor een loopbaan in de techniek

De leerlingen zaten niet stil. Zo bestuurden zij een heftruck, verwisselden zij een autoband, maakten zij kennis met metselen, houtbewerken, elektrotechniek, schilderen en tegelen. Ook leerden zij een autoruit te herstellen en maakten zij verschillende werkstukken, waaronder een windmolen. Het doel: jongeren kennis laten maken én enthousiasmeren voor een loopbaan in de techniek! Selma, docent van Het Streek College uit Ede: “De VMBO Techniek Oriëntatiedagen is een mooi initiatief. Het is een goede én vooral een leuke ervaring voor de jongeren. Sommige leerlingen passen hier beter dan op school. Ik zie ze hier echt opbloeien. Prachtig om te zien!”

Weer eens wat anders dan een lesdag op school

Leerlingen genoten ook zichtbaar van de workshops. Davey: “Ik vind het vandaag echt leuk hier. Het is weer eens wat anders dan een lesdag op school. Ik wil later iets met ICT of elektrotechniek doen. Het aansluiten van de 5-polige stekker vond ik erg interessant.” Ook Luciano vermaakt zich goed. “Het maken van de windmolen met de zonnepanelen vond ik het leukste. Ik kan niet wachten om dit werkstuk thuis aan mijn ouders te laten zien. Thuis hebben we ook zonnepanelen. Ik weet hoe deze werken.”

Vervolg: extra techniekbeleving

Joop Hazeleger, directeur Knooppunt Techniek: “Met de deelnemende STO-regio’s organiseren we een vervolg. Na afloop lieten de deelnemers die geïnteresseerd zijn in techniek hun naambadge achter. Voor deze jongeren organiseren we een extra techniekbeleving. Bijvoorbeeld in de vorm van een gastles of een bedrijfsbezoek. Op deze manier krijgen de leerlingen een complete beleving en maken zij kennis met het werkveld.”