Het STO-project loopt nu een tijdje en ondanks de coronamaatregelen gaan we onverminderd door! Zo ook de onderzoeken. De opdracht om de doorlopende leerlijnen te onderzoeken is een zeer interessante, maar ook een behoorlijke klus. Zo vertelde één van de PIE-docenten dat doorlopende leerlijnen al een onderwerp van gesprek zijn sinds 1985, voor zover hij het zich kon herinneren! Het onderwijs én bedrijfsleven heeft in de tussentijd heel wat veranderingen ondergaan en op sommige onderdelen heeft dat de aansluiting tussen beiden geen goed gedaan.
De aansluiting tussen het basisonderwijs, voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs en bedrijfsleven heeft aandacht nodig. Daarom ook dit onderzoek naar de doorlopende leerlijnen. Zitten er overlappingen of hiaten in de overgang naar een nieuwe schoolsoort? Hoe is de aansluiting tussen het (v)mbo en de regionale bedrijven? Vragen waar in het eerste gedeelte van het onderzoek weinig verhelderende antwoorden zijn gevonden. Als eerste is er documentenonderzoek gedaan. Na veelvuldig rondvragen bij allerlei platformen en personen die zich bezighouden met de invulling van de inhoud van deze documenten, blijft kortgezegd het antwoord: “Interessant, kunnen we je niet bij helpen helaas.” Dit bevestigt het vermoeden dat de oplossing in de regionale samenwerking ligt tussen de verschillende partners.
Op dit moment worden er voorbeelden opgevraagd uit Meppel, waar docenten de doorlopende leerlijnen al hebben onderzocht voor PIE, BWI en MET. Hopelijk geeft dit in ieder geval inzicht in de overstap van vmbo naar mbo. Van daaruit zal er een korte casusbeschrijving worden gemaakt om duidelijk maken waar winst zit voor de samenwerkingspartners. Heb je nog ideeën of tips voor de onderzoeker doorlopende leerlijnen, laat het weten. Dat kan bij Tom Elzinga ( telzinga@talentstad.nl )
Samen komen we verder!