Dit schooljaar zijn leerlingen van het Voortgezet Speciaal Onderwijs van Jacobus Fruijtier scholengemeenschap en het Gentiaan College in Apeldoorn zich aan het oriënteren op de techniekprofielen binnen de vmbo-scholen. Ze maken kennis met de verschillende profielen, de docenten die lesgeven en kunnen ontdekken wat ze echt leuk vinden om in verder te gaan.
Rond de meivakantie kunnen zij, in samenspraak met hun mentor, een keuze maken voor een techniekprofiel op het reguliere VO. De leerlingen gaan dan vanaf schooljaar 2021/2022 het profielgerichte programma op symbiotische wijze volgen. Dat betekent dat ze in de ‘reguliere’ lessen gaan meedraaien en extra begeleiding krijgen door middel van gelden uit het STO-A programma.
De begeleiding wordt zowel vanuit de eigen school, het VSO, als vanuit het VO gegeven. Met deze extra ruimte kunnen we ervoor zorgen dat er voldoende aandacht is voor de specifieke vragen van deze leerlingen.
Ook zullen onze vso-leerlingen stage gaan lopen bij bedrijven. Vanuit het project STO-A is ook voor het begeleiden van de stages extra aandacht en tijd gereserveerd. Wij, collega’s van dit project binnen STO-A, zijn ons aan het oriënteren op het concept Hybride Leren.
Uit onderzoek is duidelijk geworden dat onderwijs in de praktijk de betrokkenheid van leerlingen kan verhogen. Met hybride leren worden de praktijkopdrachten die bij het stagebedrijf worden uitgevoerd echt onderdeel van het leerproces. Samen met het stagebedrijf wordt gekeken welke van de leeropdrachten in de praktijk kunnen worden uitgevoerd en op welke manier de leerling daarbij het best kan worden begeleid.
De onderdelen die niet binnen het stagebedrijf concreet te maken zijn worden ingevuld op school. Zo maken we een hybride leeromgeving die helpt praktijk, theorie en loopbaanleren met elkaar te verbinden. Zeker als de leraar de leerlingen inspireert en hun (loopbaan)ontwikkeling begeleidt en ondersteunt. Wij denken dat dit juist voor deze leerlingen heel belangrijk en zinvol is!