In deze activiteit worden nieuwe leerroutes ontwikkeld voor leerlingen van het Praktijkonderwijs en het VSO in samenwerking met het VMBO. Deze leerroutes zijn erop gericht dat de leerlingen in kleine groepen kennis maken met techniek om zo hun technische vaardigheden te verkennen en gezamenlijk te ontdekken welke van deze vaardigheden verder ontwikkeld kunnen worden. De leerroutes worden afgerond met een getuigschrift of competentieverklaring en waar mogelijk met een VMBO-diploma.
Voor de VSO leerlingen worden de lessen symbiotisch georganiseerd, met extra begeleiding. Door gericht technische vaardigheden te helpen door ontwikkelen, wordt de kans op inclusie in het arbeidsproces vergroot.
Nienke Baars, projectleider van deze activiteit.
“Het is mijn ambitie om leerlingen, met hun specifieke mogelijkheden/ talenten, met wat extra ondersteuning hun kwaliteiten binnen de techniek te laten ontdekken en hun vaardigheden zodanig te ontwikkelen zodat ze beter worden toe geleid naar werk en dus in onze maatschappij.
Door dit project volgen leerlingen via Symbiose-lessen het beroepsgerichte vak binnen de techniek. Ze hebben naast technische vaardigheden ook met dit project een kans op sociaal vlak. Ze kunnen zich optrekken aan de reguliere leerlingen. Ook wordt er heel specifiek gezocht naar een fijne stageplek. De leerlingen worden extra veel uren begeleid waardoor de kans van slagen groter is. Daarnaast is de ervaring van de bedrijven uit het STO-A netwerk dat als je eenmaal een werknemer binnen hebt die vanuit het Speciaal Onderwijs of Praktijkonderwijs komt, dat dat vaak gouden werknemers zijn! Dus mijn ambitie is eigenlijk: alle leerlingen die voor techniek willen kiezen, helpen naar een fijne werkplek!”