Sander Poll is projectleider project “Techniek is overal” bij Sterk Techniek Onderwijs Apeldoorn en Epe. Daarnaast vervult hij de rollen van didactisch beeldcoach en docent dienstverlening en producten bij RSG NO Veluwe. In dit interview spreken we met Sander over de actuele ontwikkelingen binnen het project.
Sander: “Het belangrijkste doel is glashelder: Laten zien dat techniek overal om ons heen aanwezig is. Het project is gericht op leerlingen om ze te laten zien hoe leuk techniek is. Als leerlingen in het basisonderwijs kunnen ervaren hoe leuk techniek is, kan vanuit die basis verder worden gebouwd om voor leerlingen uit de onderbouw van het voortgezet onderwijs toffe activiteiten te organiseren die onderdeel uitmaken van hun loopbaanoriëntatie. Hierin speelt het bedrijfsleven een belangrijke rol.”
“De wereld “Voeding en Natuur” staat momenteel centraal, met een specifieke focus op de technologische aspecten van voedselproductie. Dit onderwerp sluit direct aan op het dagelijks leven van leerlingen en biedt inzicht in de innovaties binnen de voedselindustrie. Binnen dit project werken we in meerdere groepen en ontwikkelen we lesmateriaal voor leerlingen uit het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Het lesmateriaal is bedoeld als voorbereiding op de praktische uitvoering. De praktische opdracht kan een gastles of rondleiding binnen een bedrijf zijn maar kan ook worden uitgevoerd op het NewTechPark, waar alle faciliteiten aanwezig zijn om het uit te voeren.
Voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs biedt het project een reeks van drie lessen. De eerste twee lessen vinden plaats op school, waarbij we de ‘herkomst van de aardappel’ en ‘nieuwe technologische ontwikkelingen op het gebied van land- en tuinbouw’ behandelen. Bovendien gaan de leerlingen zelf aan de slag met het bereiden van aardappelen tot friet. De derde uitvoerende lesdag vindt plaats in het levendige NewTechPark. Daar dompelen de leerlingen zich onder in een technologische ontdekkingsreis en leren ze alles over het intrigerende proces van aardappel tot frietje.”
“We willen dat leerlingen begrijpen waar hun voedsel vandaan komt en welke technologieën betrokken zijn bij de voedselproductie. Bij het traject van aardappelen tot friet leren ze hoe aardappelen worden gekweekt, geoogst en hoe ze op verschillende manieren kunnen worden verwerkt tot friet. Het is een totaalervaring die zowel educatief als leuk is.”
“Voor leerlingen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs hebben we een ander project. Zij duiken in het gistingsproces van deeg, leren hoe deeg wordt gemaakt en hebben zelfs de kans om hun eigen pizza te maken. Ook mogen ze een lopende band bouwen om het industriële proces van voedselproductie na te bootsen. We willen dat leerlingen niet alleen begrijpen hoe voedsel wordt geproduceerd, maar ook de technologische en wetenschappelijke principes erachter begrijpen. Door zelf de handen uit de mouwen te steken en actief deel te nemen aan deze projecten, hopen we een blijvende interesse in techniek te stimuleren.”
Het is duidelijk dat Sander en zijn collega projectmedewerkers zich niet alleen richten op het overdragen van kennis, maar ook op het inspireren van een generatie die techniek niet alleen als een vak, maar als een levenswijze omarmt. Met projecten als deze wordt techniek inderdaad overal zichtbaar, van de klaslokalen tot aan het hart van de samenleving.
Sander werkt in de uitwerking van de wereld van voeding en natuur samen met Anouk Timmer (Sterk Techniek Onderwijs Apeldoorn), Patricia van der Nat (NTP), Henk Lieftink (RSG), Remco Wijngeerden (De Korf), Jogchum Klaver (Aventus), Makbule Melikoglu (Aventus), Jessica van Dam (RSG) en Gert Reinders (NTP).