Afgelopen schooljaar werd de inzet van de leerlingen opnieuw beloond met een bijzondere prestatie. Voor de derde keer op rij won het raceteam de landelijke finale van GreenKart Racing. Daarmee is het Hub van Doornecollege drie keer op rij Nederlands kampioen Superkart. En dat als enige vmbo-school tussen de mbo-superkarts!
Geert Aben, projectleider (programmalijn 1) van Sterk Techniekonderwijs op het Hub van Doornecollege, is de drijvende kracht achter het initiatief. “Vanuit STO hebben we de kans gekregen om allerlei projecten te starten om leerlingen enthousiast te maken voor techniek en technologie,” begint Geert. “Bij Mobiliteit en Transport dachten we: hoe kunnen we leerlingen écht raken? De kart-races bleken ideaal. In coronatijd hadden we de ruimte om dat goed op te bouwen en connecties te leggen met regionale bedrijven. Vanuit die basis zijn we verder gaan ontwikkelen.”
Wat begon als een los project, groeide in korte tijd uit tot een centrale activiteit binnen de school. De opdrachten zijn inmiddels opgenomen in het profiel- en keuzedeel van Mobiliteit en Transport. En niet alleen daar. Ook in vakken als wiskunde, natuurkunde en Nederlands zijn duidelijke verbindingen ontstaan.
Leerlingen moeten technische keuzes uitleggen, berekeningen maken en hun plannen presenteren tijdens de keuringen van GreenKarting. “Dat oefenen ze dan in de lessen Nederlands en zo leren ze daar presenteren. Niet omdat het moet, maar omdat ze er zélf mee aan de slag willen.”
Het enthousiasme is aanstekelijk. Leerlingen komen in hun vrije tijd naar school om aan de karts te sleutelen. Ze nemen initiatief, zoeken verdieping en raken betrokken bij elke stap van het ontwikkelproces. Ieder jaar wordt er weer iets nieuws aan de kart toegevoegd.
Zo willen leerlingen komend jaar een zelfontworpen DRS-systeem bouwen. Daarmee win je op rechte stukken snelheid en heb je in de bochten meer grip. “Ze slapen nog net niet op school,” zegt Geert lachend. “Maar dit is hun passie. En wij luisteren daar echt naar. Het zijn hun eigen ideeën die de kart vormgeven.”
De impact van het project wordt versterkt door de samenwerking met bedrijven in de regio. Lokale ondernemers helpen mee aan de bouw van de kart, leveren materialen en apparatuur en nodigen leerlingen uit om samen te werken. Soms spuit een bedrijf de kart in teamkleuren. Soms bouwen ze samen aan onderdelen zoals accupakketten of een lift op perslucht.
Maar het gaat verder dan sponsoring, vertelt Geert. “Leerlingen presenteren zelf hun project aan bedrijven. Ze vertellen wat ze geleerd hebben, wat ze komen brengen en bouwen op die manier een netwerk op. Zo wordt techniek zichtbaar en maken zij ook zichzelf zichtbaar.”
Die zichtbaarheid groeit verder buiten de schoolmuren. Het team was onlangs aanwezig bij de Jax Racing Days, waar ze samen met bedrijven lieten zien hoe krachtig projectonderwijs kan zijn. Ook namen ze deel aan verschillende shows en demonstraties, waarin techniek, innovatie en samenwerking samenkomen.
Het kartproject staat niet op zichzelf. Parallel daaraan ontwikkelde het Hub van Doornecollege een doorgaande leerlijn richting het primair onderwijs. Leerlingen uit groep 7 en 8 maken via de Muizenval Challenge hun eerste racewagentje. Ze bouwen met een houten frame, een muizenval als motor en onderdelen uit de techniekvakken.
Ook hier gaan ze op bezoek bij bedrijven. Ze ontdekken hoe elektriciteit werkt en bouwen met hun handen én hoofd. Elk jaar komen deze projecten samen op de Circuit Day, een groot techniekfeest met kartfinales, muizenvalraces en in de toekomst ook robotwedstrijden.
Voor Geert is het duidelijk waarom dit project werkt. “Het is echt. Leerlingen voelen verantwoordelijkheid, werken samen en laten met trots zien wat ze kunnen. Ze leren voor zichzelf, maar ook van elkaar. En dat zie je terug: in hun prestaties, in hun betrokkenheid en in hun toekomst.”
De derde nationale titel is een kroon op het werk. Maar belangrijker nog: het laat zien dat techniekonderwijs een verschil kan maken. Niet alleen als losstaand vak, maar als motor voor nieuwsgierigheid, eigenaarschap en groei.
En de toekomst? Die is al in volle gang. Op 6 november 2025 start het nieuwe raceseizoen en de leerlingen staan alweer te trappelen om de eerste meters te maken.