Ze beginnen met niets…. Alles wat er is, zijn stukken metaal…. En dan volgt de uitdaging! Maak hier een elektrische skelter van. Maar voordat we daaraan beginnen, mogen leerlingen solliciteren op een plek in het skelterteam.
Dit doen ze in een ‘echt sollicitatiegesprek’. Een hele eer voor mij (Renée Pama) want ik mag samen met hun PIE-docent Rick De Haas hieraan deelnemen. Eén voor één komen de leerlingen toelichten waarom zij zo graag in het team willen, waar hun interesse ligt, maar ook hoe ze zichzelf zien in de groep, waar ze goed in zijn en wat ze in de toekomst voor ogen hebben.
Wat opvalt is hun enthousiasme over het project. Ze benoemen feilloos de dingen waar ze van kunnen leren en ook hun creativiteit krijgt alle ruimte. Ze hebben zelfs al leuke ideeën om de skelter nog mooier te maken. Denk aan de verlichting, de afwerking met een leuk kleurtje, een luchthoorn, zwaailampen, Formule 1 en vleugels. Kortom dat zien we wel zitten met deze kanjers.
We hebben daarom al besloten om niet één maar twee skelters te bouwen. Hierdoor vergroten we het wedstrijdelement en kunnen er meer leerlingen meedoen.
Voor onze docenten Monte van Esch, Theo Arends en Rick De Haas is dit natuurlijk ook geweldig. Wie wil nu niet werken met super gemotiveerde leerlingen. Vanzelfsprekend blijft het een leerproces voor iedereen en gaan we tijdens het bouwproces tegen allerlei zaken aanlopen, maar net als in het ‘echte’ leven lossen we die wel met elkaar op!
We houden je op de hoogte van de ontwikkelingen en het bouwproces. Met als grote finale de “Wedstrijdrace”.