Ontwikkelingen Zeeuws-Vlaanderen

VWO duikt in innovatie tijdens Europadag

Leerlingen van 4 vwo van het Reynaertcollege bezochten op 8 mei de Europadag in Gent, waar technologie en de skills van de toekomst centraal stonden. Ze testten VR, 3D-printing en slimme oplossingen én mochten als jury innovatieve projecten beoordelen. Leerlinge Fabièn Baart reikte zelfs een prijs uit. Vooral de keynote van AI-expert Jeroen Baert zorgde voor extra inspiratie. De dag bood een frisse blik op technologie, samenwerking en toekomstgericht leren.

Primeur voor groep 8: Tech-workshop in Technoplanet

Leerlingen van basisschool De Kameleon in Terneuzen hadden de eer als eerste deel te nemen aan de try-out van de tech-workshops in Technoplanet op het Lodewijk College. Ze gingen enthousiast aan de slag met robots, drones, VR en domotica.

De pilot smaakt naar meer: vanaf volgend schooljaar zijn de workshops beschikbaar voor alle basisscholen in de regio. Ook het Reynaert College en het Zwin College bieden binnenkort een vergelijkbaar technologisch programma aan.

Samen bouwen aan sterke vakroutes – Ambitie 2 in beweging

De werkgroep Ambitie 2 van STOZ werkt hard aan het versterken van de Vakroute (VKR) in de bovenbouw. Met drie concrete acties wordt gewerkt aan toekomstbestendig techniekonderwijs:
  • Nieuwe apparatuur  is goedgekeurd voor praktijklessen op meerdere scholen, waaronder een CNC-plasmasnijder, vingerzetbank, plaatschaar en Sphero programmeerballen.
  • VO-docenten volgden een SketchUp-training, waarmee praktijkgerichte opdrachten zijn ontwikkeld voor alle VKR-domeinen- van Bouw tot ICT.
  • De aansluiting op het mbo wordt verbeterd via interviews met vakdocenten en de inzet van Intergrip voor een soepele overdracht.
Zo bouwen we stap voor stap aan een sterke leerroute van vo naar mbo.

Leerlingen ervaren de kracht van VR in de les

Leerlingen van klas 2 basis/kader op het Reynaertcollege maakten onlangs kennis met Virtual Reality in de klas. In een serie lessen ontdekten zij hoe VR kan bijdragen aan het begrijpen van lesstof. De reacties waren enthousiast: leerlingen vonden het leerzaam, vernieuwend en hopen dat meer vakken deze techniek gaan inzetten. Zo krijgt technologie een steeds grotere rol binnen het onderwijs.

ZwinTech: experimenteren met techniek en technologie

Sinds een aantal jaren draait bij het Zwincollege het vak – ZwIN – in klas 1 en 2. Door de modulaire opzet leent dit vak zich goed om te experimenteren met techniek en technologie. Helemaal nieuw was de Lego League. Een aantal teams uit de tweede klas heeft zich vastgebeten in de Challenge ‘Submerged’. Voor veel leerlingen was het een eerste ervaring met robotica. Volgend jaar hopen ze mee te doen met de regionale competitie.