Over Sterk Techniek Onderwijs BES

Over de regio

Sterk Techniekonderwijs in de BES-regio: Samenwerken aan de toekomst van techniekonderwijs

De regio Caribisch Nederland (BES) – bestaande uit Bonaire, Sint-Eustatius en Saba – werkt hard aan de ontwikkeling en versterking van techniekonderwijs. Gezien de kleinschaligheid en de geïsoleerde ligging van de eilanden is het essentieel om creatief en innovatief te zijn in het aanbieden van breed techniekonderwijs dat aansluit bij de behoeften van onze diverse leerlingpopulatie.

De regio staat voor de uitdaging om samen te werken over de grenzen van de eilanden heen. De verschillende onderwijssystemen vormen hierbij een belangrijk aandachtspunt. Op Bonaire wordt het Nederlandse onderwijssysteem gevolgd, terwijl op Sint-Eustatius en Saba het beroepsonderwijs wordt uitgevoerd volgens het Caribbean Vocational Qualification (CVQ) systeem, volledig Engelstalig en onder de Caribbean Examination Council (CXC). Ondanks deze verschillen in onderwijsaanpak, werken we nauw samen om een gezamenlijke visie en structuur voor techniekonderwijs in de regio te realiseren.

Regiovisie Sterk Techniekonderwijs

In samenwerking met lokale scholen, het bedrijfsleven en andere stakeholders is een gezamenlijke regiovisie ontwikkeld. De basis van deze visie werd gelegd tijdens een werkweek op Sint-Eustatius, waar de huidige situatie werd geanalyseerd en de gewenste ontwikkelingen werden geformuleerd. Het resultaat is een gezamenlijke focus op zes belangrijke doelstellingen:

  1. Afstemming op arbeidsmarkt en vervolgopleidingen: Het techniekonderwijs in de regio is aangepast aan de altijd veranderende arbeidsmarkten, vervolgopleidingen en de behoeften van de leerlingen.
  2. Integratie in het curriculum: Techniekonderwijs is volledig geïntegreerd in het technische en academische onderwijsaanbod.
  3. Stageplaatsen en beroepsbegeleiding: Er zijn voldoende stageplaatsen beschikbaar, die voldoen aan de eisen van de ROA-CN-certificering en professioneel worden begeleid.
  4. Professionaliteit van docenten: Er is voldoende, goed opgeleid en bekwaam technisch personeel om het onderwijs te verzorgen.
  5. Betrokkenheid van de gemeenschap: Studenten, ouders, arbeidsmarkten en de bredere gemeenschap zijn actief betrokken bij het promoten en ondersteunen van techniekonderwijs.
  6. Optimalisatie van samenwerking: De samenwerking tussen de subregio’s (Bonaire, Sint-Eustatius en Saba) wordt geoptimaliseerd om de effectiviteit en kwaliteit van het techniekonderwijs te verhogen.

Samenwerken voor de toekomst

Met deze gezamenlijke aanpak wil de BES-regio haar techniekonderwijs versterken en laten aansluiten op de wensen en eisen van de toekomst. Door samen te werken, van basisschool tot vervolgopleiding en met de betrokkenheid van het bedrijfsleven, zorgen we ervoor dat leerlingen op Bonaire, Sint-Eustatius en Saba goed voorbereid de technieksector kunnen betreden.

Betrokken vmbo-scholen

Scholengemeenschap Bonaire

Kralendijk

Saba Comprehensive School

St. Johns

Gwendoline van Putten School

Oranjestad