De regio Caribisch Nederland (BES) – bestaande uit Bonaire, Sint-Eustatius en Saba – werkt hard aan de ontwikkeling en versterking van techniekonderwijs. Gezien de kleinschaligheid en de geïsoleerde ligging van de eilanden is het essentieel om creatief en innovatief te zijn in het aanbieden van breed techniekonderwijs dat aansluit bij de behoeften van onze diverse leerlingpopulatie.
De regio staat voor de uitdaging om samen te werken over de grenzen van de eilanden heen. De verschillende onderwijssystemen vormen hierbij een belangrijk aandachtspunt. Op Bonaire wordt het Nederlandse onderwijssysteem gevolgd, terwijl op Sint-Eustatius en Saba het beroepsonderwijs wordt uitgevoerd volgens het Caribbean Vocational Qualification (CVQ) systeem, volledig Engelstalig en onder de Caribbean Examination Council (CXC). Ondanks deze verschillen in onderwijsaanpak, werken we nauw samen om een gezamenlijke visie en structuur voor techniekonderwijs in de regio te realiseren.
In samenwerking met lokale scholen, het bedrijfsleven en andere stakeholders is een gezamenlijke regiovisie ontwikkeld. De basis van deze visie werd gelegd tijdens een werkweek op Sint-Eustatius, waar de huidige situatie werd geanalyseerd en de gewenste ontwikkelingen werden geformuleerd. Het resultaat is een gezamenlijke focus op zes belangrijke doelstellingen:
Met deze gezamenlijke aanpak wil de BES-regio haar techniekonderwijs versterken en laten aansluiten op de wensen en eisen van de toekomst. Door samen te werken, van basisschool tot vervolgopleiding en met de betrokkenheid van het bedrijfsleven, zorgen we ervoor dat leerlingen op Bonaire, Sint-Eustatius en Saba goed voorbereid de technieksector kunnen betreden.