Workshop Digitale Didactiek: hoe zet je online tools in om je lessen te verbeteren?’

Workshop Digitale Didactiek: hoe zet je online tools in om je lessen te verbeteren?’

Docenten van STO Twente waren op vrijdag 17 februari van harte welkom bij de Workshop Digitale Didactiek. De gastvrije organisator? Het Edulab van ROC van Twente aan de Hengelose Gieterij. Een inspirerende middag lang werden circa 15 deelnemers vanuit STO Twente ondergedompeld in digitale didactiek: les geven met behulp van moderne media en technologie. Ofwel: hoe zet je online tools in om je lessen te verbeteren? De gedreven docenten Bas Heerink en Christiaan van Meurs gaven vooral de Twentse docenten PIE, BWI, Zorg & Welzijn en MVI tal van ideeën mee.

Lekker zelf aan de slag

Bas Heerink is AR en VR expert in het Edulab van ROC van Twente: “In onderwijsland komt steeds meer technologie beschikbaar. Die kun je gebruiken om ook jouw techniekles beter te maken. In deze workshop Digitale Didactiek reikten we de deelnemers niet alleen een aantal Edulab Approved online tools aan; ook leerden wij hen hoe je deze kunt inzetten om je didactiek te versterken.” Bas zag veel interesse bij de docenten: “Ook merkte ik dat ze best wel verrast waren. Kijk, veel van wat zij doen draait om techniek en technologie en de mogelijkheden die technologie biedt. Daarbij ligt hun focus op het lesgeven óver technologie. Terwijl deze workshop juist ging over lesgeven met behúlp van technologie. Daarbij richten wij op ons didactiek, ongeacht de opleiding. Dus is deze workshop net zo relevant voor andere docenten uit andere richtingen dan alleen techniek.”

Focus op vier leeractiviteiten

Bas richtte zich in de workshop op vier leeractiviteiten en hoe je die synchroon online en offline kunt aanbieden. Dit zijn het activeren van voorkennis, het geven van een instructie, het gebruik van toetsing als leer- en oefenstrategie en tot slot: leerlingen actief laten werken. Uiteraard gingen de deelnemers lekker zelf aan de slag. Ook kregen zij de kans een tool van hun keuze nader te onderzoeken. Ter plekke konden de docenten dus hun eigen les ontwerpen met de inzet van deze tools.” Bas zag veel positieve reacties van de deelnemers: “We hebben een aantal tools laten zien waarvan ook de techniekdocenten heel goed gebruik kunnen maken in hun lessen. Bijvoorbeeld het C.T. Stork College is bij BWI aan het kijken of ze ThingLink kunnen gaan gebruiken. Bas: “Daar kwamen in de workshop de meeste reacties op. Leerlingen kunnen daarmee 360 graden foto’s van bijvoorbeeld een bouwplaats maken en verrijken met extra informatie. Daar maak je een instructie heel visueel mee.”

Reactie deelnemers

Jeroen ten Asbroek, docent media, vormgeving en ICT op het Stedelijk Alpha in Enschede: “Goed gedaan met deze workshop! Wederom was het verwonderend om deel te nemen. De denkwijze over het inzetten van digitale tools voor instructie, verwerking en automatiseren is erg inspirerend.” Marcel Vaneker is docent en Projectcoördinator Sterk Techniek Onderwijs bij De Waerdenborch in Holten en Goor: “Een hele nuttige workshop die ook interessant werd gepresenteerd. Het is bijzonder dat ROC van Twente docenten ondersteunt vanuit het Edulab. Een praktische stimulans voor ons als vmbo-docenten om een start te maken met de inzet van deze digitale tools zoals ThingLink. Echter, te vaak gebeurt er met dit soort nieuwe mogelijkheden te weinig in de waan van de dag. Je moet er in het onderwijs echt tijd voor vrij kunnen maken om ermee aan de slag te gaan. Bedoeld om het vervolgens concreet in te kunnen zetten in je lessen. Neem je er alleen kennis van en ga je er niet praktisch mee aan de slag? Dan is dat gewoon zonde.”

Een digitaal walhalla

Pascal ter Braak is docent techniek bij het C.T. Stork College in Hengelo en deelnemer aan deze workshop: “Ten eerste was het leuk om te zien dat alle afdelingen binnen techniek waren vertegenwoordigd in deze workshop. Ik kende al veel tools, en was eerder al op eigen initiatief op bezoek geweest in het Edulab. Ik ervaar alle mogelijkheden die in de workshop werden aangereikt als een walhalla en keek ik ook uit naar deze workshop. De middag was leerzaam en de adviezen die werden gegeven zijn ook wetenschappelijk onderbouwd. En het leuke was: we gingen aan de slag met een aantal aangereikte apps. Op het C.T. Stork College is digitale geletterdheid rondom nieuwe technologie een actueel onderwerp. Eén van de pijlers daarbinnen is computational thinking en dat passen we op school momenteel toe voor het maken van een website. Daarbij bleek een door het Edulab aangereikte app heel nuttig en die heb ik op school direct toegepast. Daarmee reik ik de leerlingen een manier van leren en werken aan die ánders is dan voordoen in de klas. Bij dit laatste zijn niet alle leerlingen gebaat en dankzij deze specifieke app kan ik iets visueels laten zien en alle leerlingen daarin meenemen.” Ook handig vindt Pascal de manier waarop Edulab de apps op haar website presenteert en uitlegt: “Dat is prima te gebruiken in een lessituatie.”

Gewoon tijd voor vrijmaken!

De Twentse collega’s kregen alle kans écht te onderzoeken welke tools zouden passen bij hun technieklessen. En ook: hoe je die vervolgens zo resultaatgericht mogelijk kan inzetten. Marieke Rinket, programmamanager STO Twente: “Wat de deelnemende docenten inderdaad aangaven was dat de waan van de dag vaak maakt dat ze toch weer doorgaan op de oude manier. Je hierin verdiepen en een tool ‘vullen’ voor gebruik in de lessen kost tijd en energie. Wellicht kunnen we dat gezamenlijk vanuit STO Twente oppakken, zodat docenten samen met collega’s van andere scholen hiermee concreet aan de slag kunnen.”