Via het programmateam Curriculumontwikkeling van STO Twente geef ik input over nieuwe technologieën

“Via het programmateam Curriculumontwikkeling van STO Twente geef ik input over nieuwe technologieën”

Wendy Pereira-Smit is docent Technologie & Toepassing en Dienstverlening & Producten aan het Bonhoeffer College in Enschede. In 2019 ontving zij de ir. W. Maas Geesteranusprijs. Een heel jaar lang mocht zij zich de “Meest inspirerende vmbo-docent in het techniekonderwijs 2019” noemen.

Zij neemt tevens deel aan het programmateam Curriculumontwikkeling van Sterk Techniek Onderwijs Twente. “Als je via Sterk Techniek Onderwijs Twente meer jongeren de techniek in wilt krijgen, en zeker ook meisjes, dan moeten we ook de ouders beter informeren en met name de moeders. Zij hebben een grote stem in de studiekeuze.”

Voor het eerst uitgereikt in het vmbo

Over Wendy was het juryrapport klip-en-klaar. Zoals: “Betrokken, gedreven en verbinding zoekend. Met een veelzijdige inzet in het onderwijsproces. Bevlogen pedagoog met een grote dosis realiteitszin, coachend, die meegaat met de nieuwe ontwikkelingen.” Wendy: “Het is een mooie erkenning dat je dit mag ontvangen.” De prijs werd al vaker uitgereikt, maar in 2019 voor het eerst in het vmbo, dé doelgroep van Sterk Techniek Onderwijs Twente. Wendy: “Toen ik op school vertelde dat ik de ir. W. Maas Geesteranuspenning had gewonnen, vertelde ik dat ik er stil van was. Dat kan niet, zeiden de collega’s, want ik praat altijd heel veel.”

“Nieuwe technologieën krijgen terecht alle aandacht binnen STO Twente”

Sterk Techniek Onderwijs Twente

Wendy verwelkomt de mogelijkheden die Sterk Techniek Onderwijs Twente de deelnemende vmbo’s in Twente gaan brengen: “Ik neem deel aan het programmateam Curriculumontwikkeling. Hier kijken we gezamenlijk als regio Twente naar de invulling van keuzevakken, samen met externe partners vanuit onderwijs en bedrijfsleven. Ik geef daar graag input als het gaat om nieuwe technologieën zoals een drone-class, VR bedrijfsbezoeken en meer.” Want in haar technisch en technologisch onderwijs loopt Wendy hiermee graag voorop: “We hebben bijvoorbeeld stand-alone Virtual Reality-brillen aangeschaft. Met deze VR-brillen kunnen we op een inspirerende en inzichtelijke manier lesgeven en leerlingen op een totaal andere manier techniek laten beleven. Momenteel geven we daar al lessen in, een enorme toegevoegde waarde aan ons onderwijsprogramma, al zijn we nog volop bezig met de ontwikkeling hiervan. Het is vooral de beleving van de leerlingen die het zo bijzonder maakt. Dit jaar heb ik leerlingen van groep 8 op de Open Dag kennis laten maken met een zogeheten Eggscellente Landing. Leerlingen hebben een ei-lander gebouwd. Een uitvinding om een rauw ei van 2 meter te laten vallen zonder dat het kapot gaat als analogie met de landing van de Rover op Mars. Ik vloog virtueel met de leerlingen vanaf aarde naar Mars. De meerwaarde hiervan is dat je dan compléét in die wereld zit. Je zweeft als het ware met de kinderen over de aarde, en gaat met hen op zoek naar “Mars” en daar landen we dus op. Hiermee kun je alles levensecht maken en laat je kinderen écht zien wat er met technologie allemaal mogelijk is.”

Actueel inspelen op COVID-19

Wendy wil deze VR-brillen graag breed inzetten: “Mijn collega van Aardrijkskunde kan op deze wijze bijvoorbeeld de werking van de vulkaan laten zien. Het is een uitdagende toevoeging en sluit ook actueel aan op wat er in de toekomst van leerlingen wordt verwacht. Dit maakt het allemaal inzichtelijker.” Recent, door COVID-19, zag Wendy een kans en gaf haar leerlingen een hele mooie challenge mee: “Bedenk iets met techniek of met technische elementen waardoor je straks weer COVID-19 proof naar school kunt. De meest creatieve ideeën zijn hieruit voortgekomen en de leerlingen hebben in een digitale pitch laten zien hoe de uitvinding werkt. Ik vind het geweldig leuk dat ze dit doen.”

Hybride docenten

Sterk Techniek Onderwijs Twente zet in op een pool van hybride docenten. Wendy: “Het is fijn dat mensen vanuit hun technische professie de stap durven te maken naar docent worden. Echter, het is ook belangrijk dat zij naast technische kennis de doelgroep van leerlingen ook pedagogisch-didactisch weet te bereiken en daar affiniteit mee hebben. Je moet bereid zijn om je ook deze expertise eigen te maken. Bovendien is het onderwijs steeds aan veranderingen onderhevig.” Goed nieuws is dan ook dat Sterk Techniek Onderwijs Twente hybride docenten gaat ondersteunen bij het halen van hun pedagogisch-didactische aantekening. En mooi dat de Maas Geesteranus Penning in 2020 uitgereikt is aan een uit de techniek afkomstige zij-instromer in het VMBO.

STO Twente: samenwerking onderwijs en bedrijfsleven

Een belangrijk facet van Sterk Techniek Onderwijs Twente is de samenwerking die het technisch onderwijs zoekt met het technisch bedrijfsleven in de regio: “Wij doen bedrijfsbezoeken en dit is inherent aan het feit dat we een Bèta Challenge school zijn. Daar hoort ook een oriëntatie op je toekomstige loopbaan in de techniek bij. Dat kan het beste door al tijdens je opleiding in contact te komen met technische bedrijven uit de regio. Bovendien krijg je dan direct mee welke actuele technieken en technologie zij daar nu al toepassen. Neem het vak van automonteur waarvoor je vroeger werd opgeleid. Daarin wordt niet meer dezelfde techniek toegepast als nu. Naast kennis van de techniek speelt ook het creatieve aspect een belangrijke rol. Dit aspect bij leerlingen moeten we blijven ontwikkelen.”

Stimuleren van instroom van meisjes in de techniek

Techniek moet breed gestimuleerd worden, vooral ook bij meisjes, stelt Wendy. Een belangrijk aandachtspunt van STO Twente: “Onze regio heeft meer aanwas nodig. Leerlingen weten ook vaak niet wat er allemaal bij techniek komt kijken. We moeten blijven enthousiasmeren. En als je meer jongeren de techniek in wilt krijgen, en zeker ook meisjes, dan moeten we ook de ouders op een andere manier gaan informeren. Als het even kan, hen de techniek kunnen laten beleven. Vooral moeders hebben een grote stem in de keuze van hun kinderen, blijkt uit onderzoek. Het zou dan ook fantastisch zijn dat we leerlingen én hun ouders in de klas kunnen laten zien wat techniek kan doen en hoe belangrijk dit ook voor de toekomst is. Er ligt een grote taak voor ons als scholen en voor bedrijven, en dus ook Sterk Techniek onderwijs Twente om te laten zien hoe je de ouders meekrijgt.”

Vakoverschrijdend actief met alle actuele technologieën

Techniek is een belangrijke focus van Wendy, maar ze brengt graag een belangrijke nuance aan: “Het Bonhoeffer College Geessinkweg is een zogeheten Bèta Challenge school. We geven dus Bètatechnisch gericht onderwijs binnen de gemengde en theoretische leerweg waarbij we vakoverschrijdend bezig zijn met alle actuele technologieën. Juist daarin zit de toekomst en de kracht.” De leerlingen beleven techniek daardoor niet gesepareerd per vak, maar zien het totaalplaatje. Maar techniek alléén is niet zaligmakend, benadrukt Wendy: “We leren de leerlingen ook sociale aspecten, zoals het samenwerken in teams. Hierdoor zie je de leerlingen vaak groeien. Dat is een mooie voorbereiding op het werken later in het bedrijfsleven. Ik geef de leerlingen dan ook mee dat ze straks ook met collega’s moeten kunnen samenwerken die ze misschien niet zo leuk vinden, maar dat je elkaar wel aan kunt vullen.”

Ook leerlingen bleken winnaars

Tot slot: niet alleen Wendy won in 2019 een prijs, ook haar leerlingen slaagden er in dat jaar in goud te veroveren bij de finale van Skills Talents, de jaarlijkse vakwedstrijden voor alle beroepsgerichte vakken VMBO. Wendy: “Ik motiveer leerlingen ieder jaar om deel te nemen aan Skills Talents. Mijn credo is dat je kunt worden wat je wilt, als je maar in jezelf gelooft. En dat gold ook voor deze finaledag. Ik vroeg hen: Gaan jullie voor goud? Ik ben enorm trots op de leerlingen dat zij deze prijs in de wacht hebben gesleept. Omdat we de eerste prijs hadden gewonnen, zijn de leerlingen en ik uitgenodigd door minister Slob om naar Den Haag te komen.”