Technolabs, een ontdekkingsreis voor leerlingen van het C.T. Stork College

Technolabs, een ontdekkingsreis voor leerlingen van het C.T. Stork College

Het C.T. Stork College in Hengelo bouwt momenteel twee Technolabs op haar vestiging: één voor PIE en één voor BWI. Met voor BWI ook nog een gloednieuw Festoollab. Een prestatie van formaat in moeilijke coronatijden. Tom Blaauwgeers, coördinator Sterk Techniek Onderwijs regio Hengelo: “Door corona hebben wij ons onderwijs aangepast en bereiden we ons voor op de heropening op 2 juni. Dit vergt veel aandacht, maar tegelijkertijd besteden we ook veel aandacht aan de invoering van Sterk Techniek Onderwijs Twente. Dit koppelen we direct aan ons reguliere onderwijs. Het belang daarvan vinden we te groot om door corona te laten vertragen. Uiteraard realiseren we beide Technolabs en het Festoollab met inachtneming van alle veiligheidsmaatregelen.”

Festoollab

In de huidige praktijkruimte van BWI worden keuze- en profieldelen gegeven. Met steun van Sterk Techniek Onderwijs Twente komt hier zowel een Festoollab als een Technolab bij. Philip Unverzagt, docent BWI: “Het Festoollab is straks een volledig afgesloten ruimte waarin we instrueren en werken met de handgereedschappen van het merk Festool. Het geluid en het stof dat de leerlingen hiermee produceren dringt niet door in de overige praktijkruimte.” Het merk Festool wordt veel gebruikt in het bedrijfsleven zoals in de bouw. Philip: “Door de leerlingen hier nu al veilig en professioneel mee te leren werken, sluiten hun ervaringen straks goed aan op wat zij in hun technische vervolgopleiding tegen gaan komen, en uiteindelijk in het bedrijfsleven. Dit draait allemaal om herkenning. Hiermee helpen wij een belangrijke doelstelling uit Sterk Techniek Onderwijs Twente realiseren.”

Complete vernieuwing van BWI

Naast Philip Unverzagt werken in de praktijkruimte BWI ook Jasper Lucas als docent BWI en Marcel Zegger. De laatste ondersteunt beide docenten als instructeur. Samen hebben zij het Festoollab gebouwd van hout, zoals de kozijnen, perfect passend bij de sfeer en gebruikte materialen van BWI. Dit zelf bouwen, schilderen en inrichten was mogelijk omdat de normale lessen door corona zijn uitgevallen. Hiermee is in één moeite veel geld bespaard. Goed nieuws is dat het state-of-the-art Festoollab ook nog eens ingericht wordt met gloednieuwe en hoogwaardige gereedschappen van Festool. De aanschaf hiervan is mogelijk gemaakt door Sterk Techniek Onderwijs Twente. Philip: “Wij verwelkomen al deze ontwikkelingen als een vernieuwing van ons BWI-onderwijs.”

Technolab BWI

Eveneens wordt de praktijkruimte voor BWI verrijkt met een nieuw Technolab. Philip: “Hier komen onder andere een nieuwe lasersnijmachine en een snijplotter. Met deze lasersnijmachine kunnen teksten of figuren uit hout uitgesneden worden. Door middel van de snijplotter kunnen teksten of figuren uit folie gesneden worden. We koersen hier op een afgekaderde, maar toch open instructieruimte. Dit maakt het Technolab herkenbaar en tegelijkertijd is alle apparatuur van alle kanten goed te bekijken en uiteraard te gebruiken.” Ook het Technolab wordt mogelijk gemaakt door Sterk Techniek Onderwijs Twente. Philip: “Uiteraard worden wij als docenten geschoold om deze nieuwe machines en apparatuur maximaal te kunnen instrueren.” Het plan is, met uiteraard de inachtneming van alle ontwikkelingen rondom corona, om in ieder geval het Festoollab bij de start van schooljaar 2020 – 2021 in gebruik te nemen. De bestaande machinale afdeling binnen de huidige praktijkruimte blijft uiteraard bestaan, als onmisbare aanvulling op het Festoollab en het Technolab. Philip: “Dankzij Sterk Techniek Onderwijs Twente kunnen we straks binnen één praktijkruimte alle onderdelen van BWI geven, van technisch ontwerp tot en met concrete realisatie. Ook gaan wij als docenten naar bouwbedrijven toe om hun vernieuwingen ter plekke te zien, de technieken te leren en vervolgens te onderwijzen aan onze leerlingen. Die basis kunnen zij vervolgens meenemen in hun technische vervolgonderwijs zoals aan een ROC of bij SMEOT.”

Technolab PIE

Ook in het PIE-lokaal van C.T. Stork College wordt tijdens de coronasluiting keihard gewerkt aan de realisatie van een Technolab. Hier is een centrale en semi-open ruimte voor gecreëerd in het hart van de praktijkruimte. Deze ruimte wordt via een open stellage van aluminium trussen geaccentueerd, als symbolische verwijzing naar de materiaaltoepassing binnen PIE. Juist die openheid en dus verbinding met de rest van het PIE-lokaal is cruciaal. Erik van Naarden is docent techniek onderbouw en ondersteunt in het PIE-lokaal: “In het Technolab installeren we hypermoderne apparatuur, zoals twee lasersnijders en twee 3D-printers; een derde 3D-printer staat op de planning. De apparatuur wordt nu al gebruikt door onze leerlingen. De plasmasnijder hebben we inmiddels staan, maar moeten we nog instellen voor toepassing in ons Technolab.” In totaal is in het PIE-lokaal een toegewijd team van vijf docenten actief, waaronder Erik van Naarden.

Directe monitoring en bijsturing via camerasysteem

Erik: “Een camerasysteem registreert de handelingen van de leerlingen en wij als docenten kunnen die volgen via beeldschermen. Ook geven camera’s weer wat er zowel op de lesborden als draaitafels gebeurt. Zo kunnen de docenten vanuit het centrale hart van het Technolab straks álle onderwijskundige activiteiten in het totale PIE-lokaal niet alleen met eigen ogen, maar ook via een beeldscherm volgen zowel met beeld als geluid. Ideaal om bijvoorbeeld samen met de leerlingen te beoordelen wat zij doen om dit eventueel ter plekke bij te sturen.”

Toepassing Virtual Reality

Ook wordt er een hoogwaardige lichtvoorziening bevestigd aan de aluminium trussen. Dit licht voor de instructie in het Technolab is via de smartphone door de docenten te bedienen. In het Technolab komt eveneens Virtual Reality Technology waarmee de leerlingen hun werkzaamheden digitaal gesimuleerd alvast in een daadwerkelijke bedrijfsomgeving kunnen uitvoeren. Erik: “Op onze beeldschermen kunnen wij ook hier meekijken met de leerlingen. Wij zien daadwerkelijk de gesimuleerde VR-omgeving waarin zij bijvoorbeeld lassen op basis van een softwareprogramma. Vanachter ons beeldscherm kunnen wij als docenten vervolgens direct corrigerende instructies geven.”

3D-printer: de ultieme vorm van aanschouwelijk onderwijs

Uiteraard krijgen Erik en zijn collega-docenten instructie om alle apparatuur goed en volledig aan hun PIE-studenten te kunnen uitleggen en voordoen. Erik: “Niet alleen wij zijn enthousiast, maar de leerlingen ook. Het Technolab inspireert enorm. Neem de 3D-printers. Voorheen moesten de leerlingen eerst het ontwerp tekenen en duurde het lang voordat ze het eindproduct zagen. Nu, met de 3D-printers, zien ze direct het resultaat van hun ontwerpwerk en dat inspireert enorm. Wat je doet, zie je. De ultieme vorm van aanschouwelijk onderwijs. De leerlingen werken hier met techniek die het vervolgonderwijs en beroepenveld ook toepast. Ik word van al deze ontwikkelingen heel gelukkig en super enthousiast.”

Veelzijdige ontdekkingsreis in de technische Wereld

Tom Blaauwgeers: “In de toekomst willen we de leerlingen van alle afdelingen van het C.T. Stork College kennis laten maken met wat hier allemaal voor moois staat, uiteraard ook de leerlingen van het vak Techniek in de onderbouw. Deze leerlingen uit de onderbouw willen we meenemen op een ontdekkingsreis door de veelzijdige technische wereld. We hopen hen via deze olievlekwerking kennis te laten maken met techniek en technologie in de breedste zin van het woord en hen hopelijk daar ook voor te interesseren, ook door bedrijven van buiten gastlessen te laten geven in de onderbouw. Uiteraard willen we eveneens ouders gaan uitnodigen voor de BWI- en PIE-lokalen, want zij zijn een belangrijke partij in de studiekeuzes voor hun kinderen.”

Pascal ter Braak, docent techniek onderbouw op het C.T. Stork College:

“In de nieuwe Technolabs zien de jongeren het neusje van de zalm”

Pascal juicht de komst van de Technolabs voor PIE & BWI toe: “Een gemiddeld leslokaal spreekt vmbo-leerlingen in de onderbouw weinig tot de verbeelding om voor techniek te kiezen. Tegelijkertijd vormen vmbo-leerlingen bij uitstek de ruggengraat van onze maatschappij; ze weten heel goed hoe je technische zaken praktisch kunt aanpakken. Dus willen we hen in de onderbouw op het C.T. Stork College via het vak techniek al vroegtijdig laten proeven van de talloze mogelijkheden als je door wilt studeren in techniek.”

“Die ontdekkingsreis is straks perfect mogelijk in de gloednieuwe Technolabs voor zowel BWI als PIE. Jonge leerlingen uit de onderbouw maken hier heel praktisch en aanschouwelijk kennis met de vele opleidings- en werkkansen die zowel klassieke als moderne techniek bieden. Denk bij het laatste aan 3D-printers, met ook voor jongeren het interessante aspect van programmeren. Vooral die kennismaking met deze moderne techniek kan straks heel aanschouwelijk en inspirerend plaatsvinden in de nieuwe Technolabs. Daar zien zij het neusje van de zalm!”