Projectonderwijs Skelter: jonge vmbo’ers ontdekken kracht van samenwerken

Projectonderwijs Skelter: jonge vmbo’ers ontdekken kracht van samenwerken

In STO Twente draait veel om vooral jonge vmbo’ers te motiveren voor techniek te kiezen. Het project Skelter ligt mooi in die lijn. Op CSG Het Noordik locatie C. van Renneslaan in Almelo hebben techniekdocent PIE Erwin Geerdink en zijn leerlingen zich vol enthousiasme gestort op een E-skelterproject. Erwin: “Alles wat techniek aantrekkelijk maakt voor jonge vmbo’ers, komt hierin samen. We hopen hen zo intrinsiek te motiveren, ook door hen zelf alles te laten ervaren.” Erwin is goed bekend met STO Twente. Hij is Kartrekker van de doelstelling In-doorstroom po-vmbo-mbo.

Combi van technieken

Erwin: “De leerlingen maken de elektrische skelter als project. We hopen dat deze aanpak hen intrinsiek motiveert om de lesstof tot zich te nemen. Een totaal andere aanpak dan het uitvoeren van vaste, gestandaardiseerde opdrachten. Ik heb ingestoken op wat de leerlingen zelf leuk vinden en zij reikten het idee van een skelter maken aan. Kijk je daar vanuit de PIE-bril naar, dan kun je in zo’n project allerlei technieken combineren. Zoals lassen en plaatbewerking, een stukje elektro zoals het aansluiten van de elektromotor, tandwieloverbrenging en meer. Ook bouwen we accu’s van oude elektrische fietsen in.”

Positieve insteek: zelf laten ervaren

Erwin laat zijn leerlingen graag alles zelf ervaren: “De gemakkelijke weg is om hen een kant-en-klaar stappenplan te geven en te vragen dit af te werken. Maar ik laat de leerlingen nadenken en ervaren hoe zij het zelf het beste kunnen aanpakken. Dit werkt bij deze groep beter. Uiteraard monitor ik dit proces en stuur ik bij, mocht dat nodig zijn.” Het eindresultaat straks, een complete E-skelter, biedt weer een nieuwe uitdaging: het eromheen bouwen van een chassis van hout, en wellicht verlichting en dergelijke. Erwin: “Die plannen zijn er, en het is leuk om samen met de leerlingen dit project een vervolg te geven zoals dat ook in het technisch bedrijfsleven vaak het geval is.”

Eén van de deelnemende leerlingen: “De vrijheid is enorm leuk. Samen kunnen we zelf bepalen hoe de skelter eruit komt te zien en hoe we die maken.  En ook: als de skelter klaar is, kunnen we er écht in rijden! Dat is top. Later wil ik graag door in de techniek. Mijn droom is dan grote installaties maken.  Dit project is heel nuttig. Want je leert iets bedenken én maken. Je ziet echt resultaat.”

Nieuwe manier van beoordelen

Hoe beoordeel je projectonderwijs en hoe leg je de ervaringen ermee vast? Erwin: “De leerlingen laten we zoveel mogelijk foto’s maken van het project voor de verslaglegging. Aan de hand hiervan kunnen we redelijk vaststellen wat de ervaringen en leermomenten zijn van de leerlingen. Zoals ik zei, laat ik hen vanuit hun eigen ervaring en beoordeling dit project aanpakken. Maar hoe beoordeel je dit soort technisch onderwijs vervolgens? De insteek daarbij is niet dat ik bekijk of een leerling iets goed of fout heeft gedaan, maar wel wát deze heeft geleerd en waarop we eventueel tussentijds en ter plekke hebben moeten bijsturen. Soms moet de leerling iets opnieuw doen, even een stapje terugzetten, ontdekken hoe het wel moet en denken: okay, de volgende keer doe ik het wel in één keer goed. Nu bekijk ik hoe ik deze beoordeling op basis van projectonderwijs precies ga invullen.”

Verrijking docentschap

Deze manier van lesgeven ziet Erwin als een verrijking van zijn docentschap: “Ik leer zelf ook heel veel. Bijvoorbeeld via ouders van leerlingen die ook in de techniek zitten hoe ik materialen kan bestellen en hoe zaken werken. Ook op internet zoek ik rond. Kortom, ook leerzaam voor mij!”