Ook moderne technologie in het Keuzevak Mode en Design

Ook moderne technologie in het Keuzevak Mode en Design

Het Noordik in Vroomshoop pakt de verbreding van STO Twente voor de jaren 2025 t/m 2028 nu al voortvarend op. Neem het Keuzevak Mode en Design, enthousiast gegeven door Tine Kieft-Oosterveld. Zij is Teamleider BB/KB en docent Economie & Ondernemen op Het Noordik Vroomshoop. Elke woensdagmiddag zijn vmbo-leerlingen van verschillende vmbo-scholen uit Almelo e.o. bij haar welkom voor het Keuzevak Mode en Design. Wie komt kijken, zal zich verbazen hoeveel techniek en technologie ook hier al wordt ingezet! Tine: “Iedereen heeft wel een boormachine thuis, maar hoe mooi is het dat je, naast die techniek, ook een software gestuurde naaimachine leert bedienen.”

Technologie achter naaimachines

Tine: “In tien weken leren de leerling enorm veel. Een groepje leerlingen van het Zone.college leert werken met een naaimachine om uiteindelijk een tas naaien. Dankzij STO Almelo e.o. hebben we goede en moderne naaimachines kunnen aanschaffen. Met nieuwe software, displays en touchscreens. Vroeger hadden veel moeders een naaimachine in huis en kregen hun kinderen dit vanzelf mee. Nu merk ik dat veel minder leerlingen thuis een naaimachine hebben, dus is het mooi dat zij tijdens het Keuzevak Mode en Design ook deze technologie onder de knie krijgen.

Al doende leren

Tijdens het keuzevak leren leerlingen naaimachine bedienen, over verschillende naaitechnieken, hoe een draad wordt ingeregen, hoe de onderdraad erin zit en hoe de spoeltjes werken.” Het praktische is dat de leerlingen alle toegepaste technologie niet apart leren, maar al doende tijdens de tien lessen van het Keuzevak Mode en Design. Tine: “Dát is de kracht, want als je deze leerlingen eerst de opdracht geeft om de complexe handleiding voor de naaimachine door te akkeren, dan werkt het niet. Ook leren ze door het zelf te doen hoe ze technische problemen met de naaimachine zoveel mogelijk zelf kunnen oplossen.”

Zelf op ontdekkingstocht

De leerlingen ontdekken de werking van de naaimachines zelf, leren van elkaar en krijgen ondersteuning met een instructiefilmpje en uiteraard van Tine: “In de tien weken van dit keuzevak werken ze toe naar het daadwerkelijk maken van een zelfontworpen kledingstuk. Ze ontwerpen het, leren de patroondelen overnemen en het kledingstuk daadwerkelijk maken. Uiteraard is ook hierin de toepassing van de naaimachines onmisbaar.” Het keuzevak ziet het breed, want de leerlingen kopen de stoffen en fournituren zoals band, lint, knopen, ritssluitingen en elastiek ook in en maken een kostprijsberekening van hun kledingstuk.

Meer technologie

Een andere technologie die in het lokaal van E&O voor de leerlingen klaarstaat zijn zogeheten lockers. Tine: “Hiermee leren de leerlingen in één stap snijden, naaien en afwerken. De locksteken die deze machines maken leveren een professionele look op voor je kledingstuk. De leerlingen leren met deze technologie de naad in een onderhanden kledingstuk af te snijden, waardoor je direct een mooi toonbare afwerking krijgt. Lock-machines worden gebruikt in de confectiesector, dus wat ze hier leren bedienen kunnen ze later zomaar in het beroepenveld tegenkomen.” Natuurlijk leren de leerlingen ook omgaan met strijkijzers om hun uiteindelijke kledingstuk perfect te persen. Een andere techniek is dat ze leren vlieseline te verwerken voor de versteviging van hun kledingstuk. Ook handig: In het praktijklokaal staat dankzij STO Almelo e.o. ook al een Cricut maker: een slimme snijmachine waarmee bepaalde vormen van textiel zijn te bedrukken. Wel heeft Tine nog een technologische wens: “Het zou fantastisch zijn om een borduurmachine aan te kunnen schaffen. Ook krijgen we een Technolab tegenover ons lokaal, dus hoe mooi is het dat we straks daar een green screen hebben waarmee de leerlingen een professionele promofilm kunnen maken van hun kledingstuk!”

Wereld achter materialen ontdekken

Tot slot benadrukt Tine het accent op duurzaamheid tijdens de tien lessen van het Keuzevak Mode en Design: “We bereiden de leerlingen voor op een werkveld met zo min mogelijk fast fashion. Met andere woorden: We leren ze ook reparatietechnieken, want je hoeft niet alles weg te gooien als het stuk is. Ook leren ze waar de stoffen die zij gebruiken eigenlijk vandaan komen en welke techniek en technologie daar weer achter zit.” Tine wil hiermee maar aangeven dat er achter mode en design veel meer zit, ook op het vlak van techniek, dan buitenstaanders soms denken. Overigens, waar STO Twente graag ziet dat er meer meiden voor techniek kiezen, is het bij het Keuzevak Mode en Design juist andersom. Tine: “Hier zouden wel meer jongens voor mogen kiezen.” Wat als de leerlingen de smaak te pakken krijgen en door willen stromen in de mode en design naar ROC van Twente? Tine: “Dan is er de mbo-opleiding Fashion Designer en Fashion Tailor op niveau 3 en 4.”