Marc-Jan Hengstman: technisch onderwijsassistent met passie

Marc-Jan Hengstman: technisch onderwijsassistent met passie

Marc-Jan Hengstman is technisch onderwijsassistent op het Zone.college in Almelo. Hij is een bevlogen ambassadeur voor techniekonderwijs en begeleidt maar liefst vier activiteiten vanuit STO Twente: “Dit werk doe ik met passie en ik ben heel blij dat ik die mag overbrengen op anderen, van leerling tot collega. Als ze maar enthousiast worden voor techniek!”

Verbreden door techniek

Marc-Jan ondersteunt alle praktijklessen techniek in klas 1 t/m 4 op het Zone.college in Almelo: “Ik vind het geweldig leerlingen om te leren gaan met techniek en zichzelf te verbreden. Zoals het werken met een figuurzaag of 3D- printer om een cadeautje te maken voor opa of oma. Een ander voorbeeld: we zagen in Magister dat een leerling jarig was. We hebben toen voor haar met de lasersnijder als verrassing een heel klein doosjes uitgesneden. De jarige ging met tranen in de ogen naar huis door dit cadeautje. Op die manier probeer ik techniek tot leven te brengen in de dagelijkse belevingswereld van onze leerlingen.”

Ideaal voor maquettes

De lasersnijder zet het Zone.college in klas 3 en 4 in om onder andere maquettes te maken. Marc-Jan: “We geven de leerlingen bijvoorbeeld de opdracht om een stal te ontwerpen. Daar moet vervolgens een maquette van komen. Voorheen deden de leerlingen dit door te knippen en te plakken met karton. Nu kunnen ze met de lasersnijder zowel ontwerpen als een strakke en presentatiewaardige maquette produceren. Ons ultieme doel, en daar werken we nog aan, is dat de maquette ook ‘smart’ kan worden voorzien van technieken, zoals bij een huis een Smart deurbel die daadwerkelijk werkt. Dat is mijn droom, daar wil ik naartoe.”

Koudwatervrees wegnemen

Voor STO Twente begeleidt Marc-Jan vier activiteiten, waaronder het Technolab en de workshops voor de professionalisering van docenten: “Wat ik met leerlingen doe, laat ik ook aan collega-techniek- en praktijkdocenten zien. Namelijk welke hulpmiddelen er zijn voor vernieuwende technieken én wat daarmee mogelijk is. Neem de lasersnijder die ik noemde. Daar leer ik de collega-docenten zelf mee werken zodat zij er vervolgens voor hun leerlingen het uiterste uithalen en de materie didactisch verantwoord overbrengen. Sommige docenten hebben wat koudwatervrees voor vernieuwende technieken. Zoals voor de lasersnijder: docenten denken vaak dat ze daar zelf niks mee kunnen. Dan doe ik het voor, nemen zij het over en raken zij enthousiast om die techniek daadwerkelijk in hun lessen mee te nemen. Graag sleep ik docenten door hun koudwatervrees heen. Nieuwe technieken zijn niet eng en moeilijk.”

Samenwerking met technisch bedrijfsleven

Marc-Jan noemt een actueel project in relatie tot STO Twente: “We werken met de lesmethode Neuron van Makeblock. Hiermee leren wij de leerlingen programmeren op basis van Scratch. Techni-science vertegenwoordigt Makeblock in Nederland. Met Neuron laten we aan de leerlingen binnen het groenonderwijs simulaties zien voor wat je in deze tak van sport allemaal met techniek kunt doen. Zoals een plantje water geven via een pompje nadat een vochtigheidssensor een signaal geeft. Techni-science heeft speciaal hiervoor een lesmodule ontwikkeld zodat wij die gericht kunnen inzetten voor ons groenonderwijs.”

Gave technieken voor groenonderwijs

Marc-Jan noemt een ander mooi voorbeeld: “In de groensector wordt enorm veel met techniek gewerkt. Dus is het van belang onze leerlingen in het profiel Groen hierin mee te nemen. Van het leren ijzerzagen tot en met het groentechnisch compleet kunnen aanleggen van een vijver inclusief pompinstallatie en meer. Dankzij STO Twente kunnen we al deze technieken nog beter aan onze leerlingen tonen. Op het Zone.college werken we met de GMEC (Green Mobile Education Center). Hierin is onder andere de FarmBot geïnstalleerd, een robot gestuurde moestuin die zaait, bevochtigt, onkruid wiedt en zelfs oogst. Om deze mogelijkheden samen met onze leerlingen te leren benutten, zetten we de lesmethodiek Neuron in of het mBuilt platform, ook weer van Makeblock. Allemaal bedoeld om voor de leerlingen de connectie te maken tussen groen en techniek.”

Werken aan doorlopende leerlijn

Maar ook het basisonderwijs profiteert vanuit het concept van de doorlopende leerlijn van STO Twente. Marc-Jan: “We nodigen ook basisscholen uit. Onlangs bijvoorbeeld hebben we met deze leerlingen een workshop gedaan. Zij leerden op basis van de methode Neuron een vochtigheidssensor meettechnisch programmeren. Ook jonge leerlingen maken we enthousiast voor het omgaan met techniek in de groene sector. Eén van mijn eigen kinderen had ik onlangs een robotautootje geleend en gaf daar in groep 6 een spreekbeurt over. Vervolgens belt de leerkracht mij op en vraagt: ‘Waar haal jij die gave spullen vandaan?’ Kijk, zo’n succesmoment is geweldig en kan ook leerlingen in het basisonderwijs al enorm inspireren om te kiezen voor techniek.”

De kracht van de combinatie

Kortom, de combinatie van de activiteiten, het Technolab en docentprofessionalisering geeft een heel krachtige impuls. Het van en met elkaar leren, het experimenteren met nieuwe technologieën en samen ontwikkelen van materialen komt daar bij elkaar.