Kiezen voor techniek? Ook meisjes oriënteren zich eerst graag goed

Kiezen voor techniek? Ook meisjes oriënteren zich eerst graag goed

Meer meisjes in de techniek? STO Twente maakt daar graag werk van. Neem de actieve subregio Hengelo. Op het C.T. Stork College staan bij PIE en BWI de deuren wijd open voor jong talent, jongens én meisjes. Bijvoorbeeld de 15-jarige Marit Abbink en de 16-jarige Elvira Terrones, zij volgen beiden bewust het profiel PIE. Toch is het nog geen uitgemaakte zaak dat ze doorgaan in de techniek. Maar dat is ook niet erg; áls ze maar de kans hebben gehad om te ontdekken of het wel of niet iets is voor hen. Een manier van denken en doen die uiteindelijk de juiste talenten op de goede plek laat belanden, in of buiten de techniek.

Vaders als voorbeeld

Voor Marit was het altijd al wel duidelijk dat zij een technisch vak wilde leren. “Mijn vader is lasser van beroep en dat triggerde mij om ook voor techniek te kiezen.” Inmiddels is Marit druk met lasopdrachten, maar ook constructieplaatwerken lijkt haar een leuke uitdaging.” De dames hebben allebei een andere achtergrond. Zo heeft Marit eerst op het Twickel College Borne gezeten, een kleinschalige school voor de eerste twee VO-leerjaren: “Na twee jaar moest ik dus een keuze maken en heb ik ervoor gekozen om mij op het C.T. Stork College voor de opleiding PIE in te schrijven. Dit spreekt mij het meeste aan. Ik houd van hard werken en vind het juist fijn dat ik met jongens in de klas zit, want dat is heel gezellig. Het leukste wat ik heb gelast? Dat vond ik toch wel de uitdaging van het maken van een vuurkorf, die ik later mee naar huis mocht nemen”, aldus de enthousiaste Marit.

Techniekervaring komt altijd van pas

Elvira is sinds vier jaar in Nederland. Haar roots liggen op Aruba, het land waar haar vader nog woont. In Nederland was het voor Elvira meer een kwestie van afstrepen: “Ik wilde geen economie volgen. Toen ik klein was heb ik mijn vader vaak geholpen met zijn werk. Hij bouwt huizen en trailers en zo heb ik voor het eerst kennisgemaakt met techniek. Nu volg ik de richting Elektrotechniek en bouw ik panelen. Wie weet komt dat later ooit nog van pas. Mijn leukste uitdaging in de klas was het maken van een soort lampje met een foto.”

Coronadip viel mee

Elvira vond het niet vervelend dat zij door corona een tijdlang online lessen heeft moeten volgen. Integendeel, Elvira heeft dat juist als prettig ervaren. Zij luistert daarnaast graag naar muziek en houdt van gamen. Voor Marit was dit anders: “Ik heb vooral het op school samen zijn met mijn vrienden enorm gemist.” Marit, die graag uitslaapt, spreekt vaak af met vrienden. Wat wel vervelend is? “Het dragen van mondkapjes!”

Techniek of niet? Alles is nog mogelijk

Marit wil zich nog verder verdiepen in wat zij later als beroep wil uitoefenen: “Ik wil nog beter onderzoeken wat ik leuk vind om te gaan leren. Want al vind ik lassen heel mooi; het lijkt mij ook leuk om verloskundige te worden. Dat is wel totaal iets anders, maar ook dat vind ik een prachtig beroep.” Om daar te komen, zou Marit nog wel moeten ‘stapelen’ met haar opleidingen. Die route duurt dan ongeveer nog acht jaar. Elvira droomt ervan om later graphic designer te worden. Na deze opleiding wil zij doorstromen naar het ROC voor de richting Mediadesign in Enschede.

Heel veel opleidingsroutes mogelijk

Arnold Prinsen is docent PIE van Marit en Elvira op het C.T. Stork College: “De meeste jongeren die hier komen kijken of ze een techniekopleiding willen volgen en in de techniek willen gaan werken, denken hierbij vaak aan de ambachtelijke beroepen. Maar techniek brengt meer mogelijke opleidingsroutes met zich mee, zoals technisch tekenaar of projectleider op de bouw. Er zijn tal van mogelijkheden om, als je dat wilt en kunt, je technische vaardigheden fijn te slijpen op een (technische) vervolgopleiding.” Neem de mediarichting die Elvira wil volgen; ook daar komt digitale techniek bij kijken.

Toekomstplannen

Voor Marit is één ding duidelijk: ”Ik blijf altijd hier in Twente wonen en werken, nooit ergens anders.” Voor Elvira ligt dat anders: “Ik wil na mijn ROC-opleiding terug naar Aruba of een ander zonnig, warm land en daar een mooie toekomst opbouwen.”