Natascha Prins is namens ROC van Twente projectleider voor ‘Meer meiden in de techniek’. Ook is zij voor een dag in de week gedetacheerd naar STO Twente, dit versterkt de samenwerking. Eén van haar activiteiten is het organiseren van de Girls’ Day, een primeur voor ROC van Twente: “We wilden dit al eerder doen, maar corona gooide roet in het eten. Het was het wachten waard als je zag op welke leuke en enthousiaste manier de meisjes hier bezig waren in de workshops. Misschien kwamen ze hier zelfs voor het eerst in aanraking met techniek. Deze leerlingen uit de tweede klas van het vmbo staan voor hun profielkeuze. De hoop is dat deze Girls’ Day hen triggert om te kiezen voor een opleiding en baan in de techniek. Wat ook meespeelt: in de workshops zien ze dat andere meisjes het ook kunnen, dus waarom zij niet?”
De vmbo-leerlingen konden kiezen uit diverse workshops. Van procestechniek, laboratoriumtechniek, fietstechniek, ICT hardware en software tot en met elektrotechniek, creatieve technologie, werktuigbouw en bouw infra. Natascha: “Ook bezochten de meiden, samen met hun begeleiders, een technisch bedrijf in de regio. De aangesloten bedrijven staken ieder veel energie in een speciaal programma voor Girls’ Day. Dus niet alleen een rondleiding, maar ook een echte doe-activiteit. Jongens zien graag een machine, maar meisjes vragen: wat kan ik ermee? Daar was de doe-activiteit bij de bedrijven specifiek op ingericht. Ook weten we inmiddels uit onderzoek dat hoe maatschappijrelevanter en duurzamer techniek is, hoe meer meisjes geneigd zijn ervoor te kiezen.” De bedrijven die hun deuren openden waren Excite, Allus Media, Enerpac, Thales, Aqua+, Dura Vermeer, Voith, Landgoed Kaamps, Müller Logistics en Müller Transport.
Esther van Gils, decaan C.T. Stork College: “Vanuit ons LOB-centrum hebben we dit samen met Natascha georganiseerd. Voorafgaand hebben de leerlingen op school een opdracht uitgevoerd en testen gedaan: de Techcheck bestaande uit de Bèta Type-test en de 7-werelden van Techniektest. Hieruit bleek waar hun interesses liggen, vervolgens gekoppeld aan bijpassende bedrijfsbezoeken en workshops. Doordat de workshops ook gegeven werden door meiden kregen onze leerlingen uit de eerste hand aangereikt wat het betekent om als vrouw voor een techniekopleiding te kiezen.” Natascha: “Na Girls’ Day geven we hen opnieuw een gerichte opdracht om vast te stellen wat ze van de workshops hebben geleerd.”
Het voornemen is om deze opzet van Girls’ Day met workshops en bedrijfsbezoeken volgend jaar binnen heel STO Twente uit te rollen. Natascha: “Alles ligt daarin nog open zoals de locatie en de opzet. De uitgebreide evaluatie van deze primeur, ook door heel gericht naar de eerlijke mening van de meiden te vragen, speelt daarin uiteraard een rol.”