Excursie Keuzevak “duurzame energie” maakt veel los bij betrokken leerlingen

Excursie Keuzevak “duurzame energie” maakt veel los bij betrokken leerlingen

Techniek en duurzaamheid raken steeds meer versmolten. Dus maakt C.T. Stork College werk van het beroepsgerichte Keuzevak ‘duurzame energie”. Op vrijdag 29 oktober 2021 bezochten de leerlingen uit klas 4 het nieuwbouwproject van het reststoffencentrum van Dusseldorp Infra, Sloop en Milieutechniek in Borne. Usman Azhar is docent PIE: “Dit centrum wordt maximaal circulair gebouwd en sprak enorm tot de verbeelding van de leerlingen. Hier zien zij hun eigen toekomst. De leerlingen waren betrokken, stelden volop vragen en zagen in dat duurzaamheid veel meer is dan zonnepanelen en windmolens.”

Veel werk in energietransitie

Usman: “Duurzame energie heeft de toekomst. De maatschappij heeft veel nieuwe technici nodig om de energietransitie waar te maken. Voor vmbo-leerlingen die in deze richting doorgaan, is er straks volop werk. Het is onze taak om onze leerlingen nog meer uit te dagen en enthousiaster te maken voor dit nieuwe vakgebied. Dus vinden wij het belangrijk dat ze met de buitenwereld in aanraking komen. Als je over duurzame energie spreekt, kom je al snel uit bij zonnepanelen en windmolens. Hoe mooi dit ook is: ik wilde de leerlingen laten zien dat er meer is als je kijkt naar duurzaamheid. Daarom organiseerden we het bezoek aan het reststoffencentrum van Dusseldorp Infra, Sloop en Milieutechniek. Met eigen ogen ontdekten de leerlingen hier wat duurzame energie nog meer kan betekenen.”

Bouwen met gebruikte (sloop)materialen

Het reststoffencentrum van Dusseldorp Infra, Sloop en Milieutechniek is gevestigd in Borne, vlak bij de A1. In Oldenzaal groeien zusjes TWW en Negam uit hun jasje. Usman: “Besloten werd om samen nieuw op het terrein in Borne te bouwen. De ambitie? Maximaal bouwen met bestaande, gebruikte (sloop)materialen. Mooi passend in de Twentse omgeving. De leerlingen konden dus in hun eigen toekomstige werkomgeving zien hoe Twente werk maakt van verduurzaming en welke technieken hierbij komen kijken. De bouw vond live voor hun ogen plaats.” De genoemde onderwerpen vallen binnen het onderwijsprogramma, en hebben veel raakvlakken met het beroepsgerichte keuzevak Duurzame Energie.”

Volop betrokken leerlingen

Het bedrijfsbezoek werd voor het C.T. Stork College georganiseerd via een zeer bevlogen tussenpersoon: Maurice Beijk. Usman: “Deze superspecialist in duurzaam bouwen noemt zich Rentmeester2050, begeleidt de nieuwbouw van het bedrijfspand in Borne en verzorgde voor ons de rondleiding.” Het bedrijfsbezoek liet de leerlingen in een realistische situatie kennismaken met onder andere de energietransitie, recyclen, duurzaamheid en Green Outstanding (BREEAM-certificering). Usman: “Maurice hanteert het thema ‘bouwen met ‘meuk’ is leuk.’ Dat sprak de leerlingen tot de verbeelding. Overigens ging het bezoek niet alleen over de techniek van duurzaamheid. Ook kwam voor de leerlingen aan de orde welke mentaliteit je moet hebben om hiermee aan de slag te gaan.” Maurice vertelde ook volop over zijn eigen huis dat uiteraard maximaal energieduurzaam is gebouwd. Zelfs gasloos in een tijd toen dat nog helemaal niet zo’n issue was. Usman: “Die praktische voorbeelden uit een woonomgeving inspireerden de leerlingen om zelf de link te leggen met hun eigen woonomgeving.” Kortom, Usman’s doel was geslaagd: “De leerlingen waren betrokken, stelden volop vragen en zagen in dat duurzaamheid veel meer is dan zonnepanelen en windmolens.”

Opvolging op school

Het bedrijfsbezoek volgt Usman op met een reflectie: “Momenteel voeren de leerlingen op school veel opdrachten uit die gaan over duurzaamheid en alternatieve energie, zoals het monteren van zonnepanelen. Plus theorie over bijvoorbeeld geothermische energie. Als ze hier in de klas over discussiëren, hebben ze nu ook een beeld door het bedrijfsbezoek van wat er op dit vlak in de buitenwereld speelt, vooral in de bouw.” Ook voor Usman betekende het bedrijfsbezoek en verrijking van zijn docentschap: “Een risico van docenten is dat zich inhoudelijk gaan herhalen. Daar komt bij: door tijdgebrek kunnen buitenschoolse activiteiten in de knel raken. Maar ik heb gewoon de knoop doorgehakt en mijn doel bereikt: de leerlingen in de buitenwereld laten zien wat er met duurzame energie speelt en welke kansen er voor hen liggen.” De insteek is dat dit soort bezoeken, in welke vorm dan ook, een vast onderdeel gaan worden voor de leerlingen.